– Vi leverer ikke produkter eller emballasje som ikke kan gjenvinnes

18.01.2019 | Nyhet

Hvorfor er dette et løfte Glomma Papp gir samtlige kunder? Fordi de er lidenskapelig opptatt av å designe emballasje for gjenvinning. Ett eksempel er emballasjen for Skyr® som gjennom to runder med optimering har ført til en besparelse på rundt 1300 paller og 35 tonn plast i året.

Utviklingssjef i Glomma Papp, Ulf-Petter Lande, elsker å jobbe med optimering av emballasje. Det er et engasjement som Glomma Papps ansatte deler, og som har bidratt til å etablere bedriftens arbeidsfilosofi.

– Vi har alltid hatt fokus på materialgjenvinning, og vår filosofi har hele tiden vært at vi ikke skal levere produkter som ikke lar seg gjenvinne, sier Lande

Gjenvinning i praksis

Glomma Papp har produsert bølge- og massivpapp siden 1931, og kunnskapen om hvordan de lager gjenvinnbar emballasje har de med seg fra den gangen de selv hadde en papirmaskin.

– Da vi hadde papirmaskinen var målsettingen at vi skulle kunne gjenvinne våre egne produkter. Med den tanken i hodet, har fokus for oss alltid vært emballasjeoptimering og særlig på logistikk knyttet til bruk og innsamling av våre produkter, sier Lande.

 

Ny emballasje ga salgs- og lagersuksess

Filosofien om å alltid levere gjenvinnbar emballasje har gitt flere suksesshistorier. En av dem er omslaget til D-pak av Q-meieriets Skyr®-produkt. Det nye omslaget har ført til at Q-Meieriene har redusert antall paller varer med 1.300, og en årlig besparelse på 35 tonn plast.

Eric Müller er senior key account manager i Glomma Papp, og husker godt hvordan arbeidet med Skyrs D-pak begynte.

– Dette har vært en to-stegs utvikling. Det begynte med det ene prosjektet som var pappomslag til plastbrett, som endte opp med både brett og omslag i papp.

– Tidligere hadde ikke Skyr® et omslag overhodet, men dette måtte endres raskt da Coop  etablerte det første automatlageret i Norge. Det var viktig for maskinbygger Tronrud Engineering (tidligere Nor-Reg), Q-Meieriene og oss i Glomma Papp å ha et tett og godt samarbeid, slik at alle faser fra produksjon og ut til butikk fungerte optimalt, sier Müller.

Resultatet førte til en mer brukervennlig emballasje både i transport og håndtering. Med omslaget ble Skyr® en salgs- og lagersuksess.

 

 

 Først endret de materiale på brettet, deretter endret de omslaget (Foto: Glomma Papp)

Innovasjon krever at arbeidet fortsetter

Cedric Mediavilla er markedssjef hos Q-Meieriene og vektlegger hvordan et langvarig og godt forhold med emballasjeprodusenten spiller en viktig rolle i utviklingen av emballasje.

Samarbeidet med Glomma Papp har vært utrolig positivt for oss. De er godt integrert i prosjektene våre og jobber løsningsorientert. Skyr®-papptrau har vært en utfordrende prosess og den endelige løsningen er ikke helt i mål enda. Men dette er en innovasjon som ved hjelp av to runder på designbordet har spart både miljøet for mye plast, og økt betydelig stand-out i butikk. Vi stopper heller ikke der, men samarbeider videre for å finne nye muligheter både for denne og annen emballasje vi produserer, forteller Mediavilla.

– Vi leverer ikke produkter eller emballasje som ikke kan gjenvinnes

Glomma Papp og Q-Meieriene takker hverandre for godt samarbeid (Foto: Glomma Papp)