Nå kommer de nye merkene

Nå kommer de nye merkene

Dette merket skal få færre til å forsøple og flere til å forlate naturen like fin som før. Diplom-Is har allerede fått merkene på sine is- og milkshakebeger, og du kan se stadig flere drikke kaffe fra nymerkede drikkebeger.

Vi mottok en e-post fra Miljødirektoratet 30.6.2021 med melding om at Klima- og miljødepartementet (KLD) vedtar endringsforskrift med krav til merking av enkelte plastprodukter som får ikrafttredelse 1. oktober 2021 i Norge. Ikke 3. juli som tidligere kunngjort. KLD vil om kort tid legge ut nyhetssak vedr. endringen.

I forbindelse med innføringen av det europeiske engangsplast-direktivet, blir det pålagt å merke en rekke plastprodukter. Produktene som krever merking er: Sanitetsprodukter som bind og tamponger, våtservietter, tobakksprodukter med filtre, tobakksfiltre og drikkebegre.

Målet med merkingen er at de skal informere forbruker om at produktet inneholder plast og at det er negative miljøeffekter ved forsøpling. Mindre forsøpling vil også sikre bedre avfallshåndtering og forhåpentligvis mer kildesortering og økt gjenvinning.

Les også: Fjerner 110 millioner plastskjeer

 

Tett dialog med flere parter

Prosjektet med å implementere de nye kravene i forbindelse med engangsplast-direktivet startet i Diplom-Is høsten 2020, og allerede nå er nye is- og milkshakebeger med riktig merking på vei ut til isprodusenten sine utsalgssteder.

Da prosjektet startet var et av målene å sikre en god og bærekraftig gjennomføring av den nye merkingen.

– Selv om det var viktig for Diplom-Is og raskt endre merkingen på sine plastbeger, var det like viktig å sikre en bærekraftig utfasing av eksisterende beger, og innfasing av nye. Vi har derfor hatt fokus på å selge ut alle eksisterende artikler før vi gikk over til nye, merkede beger, sier markedssjef i Diplom-Is, Marianne Nygård-Hansen.

NYE MERKER: Slik blir du nye is- og milkshakebegerne til Diplom-IS. FOTO: Diplom-IS

Gjennom prosjektfasen har Diplom-Is jobbet tett med leverandør for å sikre rask leveranse av begrene, og hatt jevnlig dialog med Grønt Punkt Norge for å sikre en god implementering av kravene.

– I samarbeid med leverandør fikk vi sikret rask levering av produkter med korrekt merking så snart det eksisterende lageret var tomt. Vi har også fått god hjelp fra Grønt Punkt Norge for å være trygge på at de nye reglene har blitt tolket korrekt, sier Nygård-Hansen.

Parallelt med prosjektet har Diplom-Is også utviklet en ny visuell identitet, så de nye begrene har også fått nytt design i tillegg til merkingen.

Les også: Nå fjernes plastsugerøret

Imponerende overgang

Innføringen av engangsplast-direktivet har ført til mange ulike spørsmål fra Grønt Punkt Norge sine medlemmer, særlig angående merkekravet.

– Vi har veldig mange medlemmer som ønsker å være tidlig ute når det kommer nye regler, og som er opptatt av å innfri myndighetskravene på en riktig måte. I denne prosessen har det vært krevende fordi informasjon og materiell som trykkfiler har kommet sent. Noe som er utfordrende for medlemmer som gjerne produserer produktene det gjelder i store kvanta og for lange perioder, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.

Merkekravet gjelder fra ny dato: 1. oktober, men det vil være lov å selge umerkede produkter og emballasje som allerede er kjøpt inn og er på lager i Norge før denne datoen.

– Vårt inntrykk er at mange har jobbet på spreng for å få på plass merkene. Vi har hatt tett dialog med Miljødirektoratet, og gitt uttrykk for at det har vært krevende for mange når for eksempel informasjon om hvilken tekst som er riktig kommer sent. Miljødirektoratet har hatt forståelse for frustrasjonen, men har på sin side ventet på EU, sier Ljøstad.

Nysgjerrig på det europeiske engangsplast-direktivet? Les mer på Miljødirektoratet sine sider.

Flere merker

I tillegg til Diplom-Is er det allerede mulig å se merkene på flere drikkebegre og kaffekopper.

Kaffeberget med riktig EU-merke som skal forhindre forsøpling.

MERKET KAFFEBEGER: Slik ser Deli de Luca og Norgesgruppen sine kaffebeger ut i forbindelse med Pride. FOTO: Grønt Punkt Norge

Ringnes AS har også merket de nye festivalglassene sine - både med merkene fra EU, men også et eget pantemerke. I samarbeid med Infinitum har Ringnes gått bort fra PLA-festivalglass, til glass laget av PET hvor 80 prosent er resirkulert. Hensikten er at de skal pantes på festivalområdet og gå inn i samme system som panteflaskene.

Ettersom det har vært lite festivaler det siste året, vil de gamle glassene uten merker brukes opp før de nye blir tatt i bruk.


Hva vil du kildesortere?

Bruk sortere.no for å finne ut hvor du kan levere din emballasje

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?



For å kunne håndtere din hendvendelse/bestilling blir skjemaet lagret. Se hvordan vi behandler personopplysninger.