Bakehuset sparer 70 tonn plast årlig

18.03.2019 | Nyhet

Intensjonen var god - kunden skulle få se brødet de kjøpte. Men når forbrukeren signaliserte at det var viktigere å øke gjenvinnbarheten, lyttet Bakehuset og fjernet plastvinduet. Nå sparer de 70 tonn plast i året.

Markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen, forteller at det var på bakgrunn av forbrukerundersøkelser at den endelige avgjørelsen om å fjerne vinduet ble tatt.

Når brødposene hadde en blanding mellom papir og plast så ble det vanskeligere for forbrukerne å resirkulere posene. Det var viktig for forbrukerne å se brødet, men signalet var at ønsket om å enklere kunne sortere posen og samtidig redusere plast var større.

 

Små endringer der det lar seg gjøre

Bakehuset har de siste årene redusert sin andel plast i emballasje, både med lanseringen av “Naturlig Sunt”, høsten 2017, og i forbindelse med lanseringen av “Våre minste” høsten 2018. Begge seriene fjernet vinduet på brødposene og Bakehuset reduserte med det 24 tonn plast.

Avgjørelsen om å fjerne vinduet i de resterende brødposene i 2019, resulterer i en årlig besparelse på 70 tonn plast.

 


Markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen

 

Det er utrolig gøy når relativt små endringer utgjør så stor forskjell. Dette er en emballasje hvor endringen lot seg gjøre uten at det påvirket produktet, og dermed stod det ingenting i veien for å gjennomføre forbrukerens ønsker. Det er viktig å velge emballasje som beholder kvaliteten på produktet, for det hjelper ikke å redusere plast eller endre emballasje dersom det fører til høyere matsvinn, konstaterer markedsdirektøren.

 

Tips til gjennomføring av endring

Til andre bedrifter som føler at endring av emballasje fortsatt kan virke overveldende, har Thomsen disse tipsene:

  • Bruk tid på å kartlegge hva dere ønsker å gjøre - hvilken ny emballasje ønsker dere å gå over til og spør dere selv hva som kreves for å endre nåværende emballasje.
  • Lag en god tidsplan for overgangen fra gammel til ny emballasje slik at overgangen blir så sømfri som mulig, og uten at det må kastes noe av den gamle.
  • Den nye emballasjen må ikke gå på bekostning av  kvaliteten på produktet.

 

Bakehuset sparer 70 tonn plast årlig

– Det er utrolig gøy når relativt små endringer utgjør så stor forskjell, sier markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen, foto: Bakehuset