logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· – Vi leverer ikke produkter eller emballasje som ikke kan gjenvinnes
Aktuelt
Nyhet
18. jan. 2019

– Vi leverer ikke produkter eller emballasje som ikke kan gjenvinnes

skyrs-omslag-glomma-papp.png
Glomma Papp og Q-Meieriene takker hverandre for godt samarbeid (Foto: Glomma Papp)

Hvorfor er dette et løfte Glomma Papp gir samtlige kunder? Fordi de er lidenskapelig opptatt av å designe emballasje for gjenvinning. Ett eksempel er emballasjen for Skyr® som gjennom to runder med optimering har ført til en besparelse på rundt 1300 paller og 35 tonn plast i året.

Utviklingssjef i Glomma Papp, Ulf-Petter Lande, elsker å jobbe med optimering av emballasje. Det er et engasjement som Glomma Papps ansatte deler, og som har bidratt til å etablere bedriftens arbeidsfilosofi.

– Vi har alltid hatt fokus på materialgjenvinning, og vår filosofi har hele tiden vært at vi ikke skal levere produkter som ikke lar seg gjenvinne, sier Lande

Gjenvinning i praksis

Glomma Papp har produsert bølge- og massivpapp siden 1931, og kunnskapen om hvordan de lager gjenvinnbar emballasje har de med seg fra den gangen de selv hadde en papirmaskin.

– Da vi hadde papirmaskinen var målsettingen at vi skulle kunne gjenvinne våre egne produkter. Med den tanken i hodet, har fokus for oss alltid vært emballasjeoptimering og særlig på logistikk knyttet til bruk og innsamling av våre produkter, sier Lande.

 

Ny emballasje ga salgs- og lagersuksess

Filosofien om å alltid levere gjenvinnbar emballasje har gitt flere suksesshistorier. En av dem er omslaget til D-pak av Q-meieriets Skyr®-produkt. Det nye omslaget har ført til at Q-Meieriene har redusert antall paller varer med 1.300, og en årlig besparelse på 35 tonn plast.

Eric Müller er senior key account manager i Glomma Papp, og husker godt hvordan arbeidet med Skyrs D-pak begynte.

– Dette har vært en to-stegs utvikling. Det begynte med det ene prosjektet som var pappomslag til plastbrett, som endte opp med både brett og omslag i papp.

– Tidligere hadde ikke Skyr® et omslag overhodet, men dette måtte endres raskt da Coop  etablerte det første automatlageret i Norge. Det var viktig for maskinbygger Tronrud Engineering (tidligere Nor-Reg), Q-Meieriene og oss i Glomma Papp å ha et tett og godt samarbeid, slik at alle faser fra produksjon og ut til butikk fungerte optimalt, sier Müller.

Resultatet førte til en mer brukervennlig emballasje både i transport og håndtering. Med omslaget ble Skyr® en salgs- og lagersuksess.

 

 Først endret de materiale på brettet, deretter endret de omslaget (Foto: Glomma Papp)

Innovasjon krever at arbeidet fortsetter

Cedric Mediavilla er markedssjef hos Q-Meieriene og vektlegger hvordan et langvarig og godt forhold med emballasjeprodusenten spiller en viktig rolle i utviklingen av emballasje.

– Samarbeidet med Glomma Papp har vært utrolig positivt for oss. De er godt integrert i prosjektene våre og jobber løsningsorientert. Skyr®-papptrau har vært en utfordrende prosess og den endelige løsningen er ikke helt i mål enda. Men dette er en innovasjon som ved hjelp av to runder på designbordet har spart både miljøet for mye plast, og økt betydelig stand-out i butikk. Vi stopper heller ikke der, men samarbeider videre for å finne nye muligheter både for denne og annen emballasje vi produserer, forteller Mediavilla.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen