logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Vågal, men nødvendig endring
Aktuelt
Nyhet
15. apr. 2019

Vågal, men nødvendig endring

godtogblandetposer.png
Brand manager for Cloetta  Ann Cathrin S. Irgens oppfordrer flere til å tørre å tenke nytt i forbindelse med avfallsforebyggende tiltak. Foto: Cloetta

Cloetta har minsket posestørrelsen på den populære smågodt-miksen «Godt & Blandet».

Ann Cathrin S. Irgens jobber som brand manager for Cloetta, som produserer ulike typer godteri og konfekt. Hun forteller at en av utfordringene med å redusere posestørrelsen var å tørre å gjøre endringen, men at Cloetta ikke vil være foruten dette avfallsforebyggende initiativet.

– Det var utfordrende å våge å gå for denne løsningen. Forbrukeren kjøper med øynene og det er dristig å lansere en pose som ser mindre ut i hyllen sammenlignet med konkurrentene, til tross for at innholdet er tilnærmet likt, sier hun.

Ingen vei utenom en grønnere omstilling

Vi nordmenn elsker helgekosen, og Godt & Blandet er en av favorittene. Avgjørelsen av hvilket produkt som skulle velges for optimering, var det derfor enkelt.

– Godt & Blandet er bestselgeren vår innen sukkervare, så da var det naturlig å gjøre endring på disse posene for å oppnå størst mulig effekt, konstaterer brand manageren.

Cloettas valg har ført til en reduksjon i størrelsen på F-pak som også har gitt mer plass i hver D-pak. Slik har bedriften sørget for å fjerne luft og skape ekstra lag på pallen når produktet skal fraktes som har ført til at tiltaket har redusert CO2-utslippet fra transport sammenlignet med 2017.


Ann Cathrin S. Irgens, brand manager for Cloetta

Kommuniserer hensikten

Bedriften har lagt inn ekstra arbeid i kommunikasjonen rundt de nye posene som en naturlig del av prosessen, slik at alle ledd i distribusjonskjeden forstår behovet og hensikten med endringen.

– Vi ser at Norge er lenger fremme enn andre land når det kommer til fokus på fyllingsgrad og andre miljøoptimaliserende tiltak, derfor bruker vi mye tid på å forklare endringens hensikt til våre fabrikker og samarbeidspartnere i utlandet, forteller Irgens.

Tips til andre bedrifter - hvordan tenke avfallsforebyggende ved design av emballasje:

  •             Tør å tenke nytt!
  •             Se på helheten – hvordan kan dere optimalisere i flere, eller alle ledd.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen