Cloetta har minsket posestørrelsen på den populære smågodt-miksen «Godt & Blandet».
Ann Cathrin S. Irgens jobber som brand manager for Cloetta, som produserer ulike typer godteri og konfekt. Hun forteller at en av utfordringene med å redusere posestørrelsen var å tørre å gjøre endringen, men at Cloetta ikke vil være foruten dette avfallsforebyggende initiativet.
– Det var utfordrende å våge å gå for denne løsningen. Forbrukeren kjøper med øynene og det er dristig å lansere en pose som ser mindre ut i hyllen sammenlignet med konkurrentene, til tross for at innholdet er tilnærmet likt, sier hun.
Vi nordmenn elsker helgekosen, og Godt & Blandet er en av favorittene. Avgjørelsen av hvilket produkt som skulle velges for optimering, var det derfor enkelt.
– Godt & Blandet er bestselgeren vår innen sukkervare, så da var det naturlig å gjøre endring på disse posene for å oppnå størst mulig effekt, konstaterer brand manageren.
Cloettas valg har ført til en reduksjon i størrelsen på F-pak som også har gitt mer plass i hver D-pak. Slik har bedriften sørget for å fjerne luft og skape ekstra lag på pallen når produktet skal fraktes som har ført til at tiltaket har redusert CO2-utslippet fra transport sammenlignet med 2017.
Ann Cathrin S. Irgens, brand manager for Cloetta
Bedriften har lagt inn ekstra arbeid i kommunikasjonen rundt de nye posene som en naturlig del av prosessen, slik at alle ledd i distribusjonskjeden forstår behovet og hensikten med endringen.
– Vi ser at Norge er lenger fremme enn andre land når det kommer til fokus på fyllingsgrad og andre miljøoptimaliserende tiltak, derfor bruker vi mye tid på å forklare endringens hensikt til våre fabrikker og samarbeidspartnere i utlandet, forteller Irgens.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.