logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Unge og høyutdannede mener de er i miljøeliten
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
30. nov. 2016

Unge og høyutdannede mener de er i miljøeliten

qb2i1jrbcox69md5hivr.jpg
GRØNN SØLVFISK. Grønt Punkt mottok reklameprisen Sølvfisken for august 2016 på tirsdag denne uken.

Det er typisk norsk å tro at du er mer miljøbevisst enn naboen, viser en ny undersøkelse. Unge voksne med lang utdanning har den aller høyeste grønne selvtilliten. Nesten to av fem nordmenn mener selv at de er mer opptatt av miljø og klima enn en tenkt gjennomsnittsnordmann. Bare én av sju mener de ligger under snittet. Det viser en ny befolkningsundersøkelse gjennomført for Grønt Punkt.

Det er typisk norsk å tro at du er mer miljøbevisst enn naboen, viser en ny undersøkelse. Unge voksne med lang utdanning har den aller høyeste grønne selvtilliten.

Nesten to av fem nordmenn mener selv at de er mer opptatt av miljø og klima enn en tenkt gjennomsnittsnordmann. Bare én av sju mener de ligger under snittet. Det viser en ny befolkningsundersøkelse gjennomført av YouGov for Grønt Punkt.

– Viser bredt miljøengasjement
– Tallene viser at folk flest er engasjerte i miljøet vårt, og det skal vi glede oss over. Så får vi bare konstatere at uforholdsmessig mange tror at de over snittet miljøopptatte. Dersom det fører til at folk tar flere grønne valg i hverdagen, som å kildesortere, så er det definitivt verdt det, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

I undersøkelsen svarer litt under halvparten at de tror de ligger omtrent på snittet i miljø- og klimabevissthet.

Den grønne selvtroen gjør seg gjeldende i alle aldersgrupper og samfunnslag, og den kjenner heller ingen geografiske grenser. Imidlertid er det noen grupper av befolkningen som utmerker seg med spesielt høy grønn selvtillit, deriblant småbarnsfamilier, uetablerte voksne samt høyskole- og universitetsutdannede. Det grønne selvbildet trives dessuten ekstra godt i Nord-Norge, trønderfylkene og på Sørlandet.

Reklamepris til sarkastisk miljøkampanje
Nettopp dette med å tenke grønt i hverdagen er hovedtema for «Ta deg sammen», en omfattende reklamekampanje med komikeren Atle Antonsen i spissen. På tirsdag denne uken kunne Jaana Røine og resten av Grønt Punkt motta Sølvfisken for august av TV2 for holdningskampanjen, noe som også betyr at Grønt Punkt har kvalifisert seg til å slåss om den ettertraktede Gullfisken 2016. Denne reklameprisen deles ut tidlig på nyåret.

 

– Vi er utrolig stolte av, og har lagt ned mye arbeid i holdningskampanjen vår, der vi harselerer med de vanligste unnskyldningene folk har for å ikke kildesortere. Derfor er det utrolig morsomt å få Sølvfisken og samtidig bli nominert til Gullfisken. Dette opplever vi som en bekreftelse på at vi har klart å kommunisere et viktig budskap på en virkningsfull og underholdende måte, sier Røine.

(Av Henning Poulsen, Pressenytt)

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen