Santa Maria er en merkevare som er raskt gjenkjent på både design og innhold. Allikevel valgte bedriften å gå risikolinen helt ut, og har endret en produktlinje både på inn- og utsiden til fordel for miljøet.
Santa Maria er en merkevare som er raskt gjenkjent på både design og innhold. Allikevel valgte bedriften å gå risikolinen helt ut, og har endret en produktlinje både på inn- og utsiden til fordel for miljøet.
Santa Maria har endret krydderbeholderne sine for storhusholdningsmarkedet, fra plastbokser til kartonger laget av råstoff fra fornybare kilder som også er FSC-sertifisert som sikrer at råstoffet kommer fra bærekraftig skogbruk. Siri Eng, Country Sales Manager for Santa Maria, mener det finnes et klart første standpunkt en bedrift må ta dersom man vurderer å gjøre en endring.
-Starter du med et engasjement og en visjon om hva du vil gjøre og oppnå, må du først vite hvor viktig rolle denne visjonen spiller inn. Vil du virkelig gjøre en forskjell? For oss har det å endre emballasjen vært noe som har innebært omfattende økonomiske grep og risiko. Denne risikoen valgte vi likevel å ta da miljøaspektet var noe vi ønsket å ta grep om. Ingen kan redde verden alene, men alle kan gjøre litt. Taste Pack er Santa Marias bidrag.
Samfunnsansvarsprisen 2017
20. oktober i år mottok Santa Maria Samfunnsansvarsprisen under DLFs (Dagligvareleverandørenes forening) Høstmøte for deres relanseringen til storhusholdningsmarkedet med konseptet The Perfect Mix of Taste and Future. Deler av juryens begrunnelse lyder blant annet slik: «Med The Perfect Mix of Taste and Future, svarer Santa Maria på markedets krav om mer miljøvennlige og sunne produkter. Juryen legger også vekt på at Santa Maria har tatt et stort miljøansvar ved å endre den eksisterende emballasjen til en mer miljø- og brukervennlig».
For smaks- og krydderentusiastene har det vært en omfattende relansering som har tatt mye tid og hardt arbeid for å kunne nå satte mål.
Betydningsfullt grep på flere områder
-Hele prosessen startet et par år tilbake da vi så det var på tide å gjøre en skikkelig makeover på kryddersortimentet vårt. Det hadde stort sett vært likt siden 80-tallet med den runde plastboksen. Vi jobber innsiktsbasert, og setter oss da inn i nye trender og undersøker nøye med kunder for å få så god innsikt som mulig i hvilke behov som finnes der ute. Én ting var sikkert - plast var ikke fremtiden! Nye krydderemballasjer skulle derfor være av mer bærekraftig materiale. Vi har også investert i en gedigen ny produksjonslinje på fabrikken vår i Göteborg, hvor hele krydderproduksjonen til storhusholdningsmarkedet nå er samlet
-Nå sparer vi miljøet for 140 tonn plastemballasje per år, basert på alt vårt salg i hele Europa. Det føles godt å ha gjort et så betydningsfullt grep.
Eng er tydelig på hvor konkret og viktig valget om en endring har vært for Santa Maria. Hun kan også fortelle at den nye emballasjen også har bidratt til at de nå har fem ganger mindre CO2-utslipp i egen transport, på grunn av en mer hensiktsmessig logistikk.
-Tidligere kom de tomme, runde plastboksene med bil opp til fabrikken for å bli fylt med krydder. Nå kommer kartongene flatpakket, noe som er betydelig mindre plasskrevende og gir mange færre lastebillass med emballasje. En annen positiv effekt er at vi nå kan pakke 25% mer på hver pall, noe som fører til mer effektiv og miljøvennlig logistikk i forhold transport.
I tillegg til miljøaspektet har også Santa Maria tatt ansvar overfor deg og meg som konsumerer varen deres. Produktets indre makeover består av en reduksjon av både salt, sukker og tilsetningsstoffer, uten at dette skal gå på bekostning av Santa Maria-smaken.
-Den gode smaken er tross alt det viktigste!
"Santa Maria er medlem i Grønt Punkt Norge for å være trygge på at vår emballasje gjenvinnes så effektivt og samfunnsnyttig som mulig", Siri Eng, Country Sales Manager for Santa Maria. |
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.