logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Sammen løste de avfallsproblemene i Holmenkollen
Aktuelt
Nyhet
16. mar. 2019

Sammen løste de avfallsproblemene i Holmenkollen

img_4610.jpg
NYE AVFALLSPUNKTER: Til sammen 15 større avfallsbur ble plassert ut langs konkurranseløypa.

Effektivt samarbeid forhindret søppelkaos etter årets skifest i Holmenkollen. Norsk Gjenvinning og Holmenkollen Skifestival ble premiert for vellykkede endringer fra 2018.

Når 30.000 mennesker strømmer til Holmenkollen er det mye som må være på plass, og etter fjorårets arrangement var det overskrifter om fyllefest og enorme mengder avfall i marka som preget nyhetsbildet. Det ville arrangøren unngå i år.

Derfor startet de sammen med Norsk Gjenvinning tidlig å se på gode løsninger for alt avfallet idrettsarrangementet fører med seg.


Minimere forsøplingen

Norsk Gjenvinning har lang erfaring med avfallshåndtering for flere store idrettsarrangementer, og etter Skifestivalen 2018 var samarbeidspartnerne enige om at de måtte gjøre noe nytt for å sørge for at forsøplingen ute i marka ble minimert.

– I fjor ble det mye fokus på alt som lå igjen ute i naturen. I år kom Skifestivalen til oss og lurte på hvordan vi kunne løse dette sammen, sier kommunikasjonssjef Bim Kase i Norsk Gjenvinning.

Resultatet ble 15 nye avfallspunkter langs konkurranseløypa på de mest folksomme områdene, mindre poser som publikum enkelt kunne hente, fylle opp og levere, i tillegg til en stor andel frivillige som plukket avfall gjennom hele helgen.

Bilde av avfallspunkt.

VELLYKKET: De 15 nye avfallspunktene, sammen med mange frivillige som sørget for å holde marka ren, var det langt mindre avfall som lå igjen når skifesten var avsluttet. FOTO: Norsk Gjenvinning


Utfordringene utenfor hovedarenaen

Å sørge for avfallshåndtering på et stort arrangement som Holmenkollen Skifestival er utfordrende.

– Vårt hovedansvarsområde er inne på arenaen. Her har vi etter flere års samarbeid med Norsk Gjenvinning fått på plass veldig gode rutiner med kildesortering inne i alle bygninger, mange avfallspunkter på arenaen og det er enkelt for publikum å kaste fra seg avfallet sitt, sier kommunikasjonssjef Emilie Nordskar i Holmenkollen Skifestival.

Utfordringen ligger imidlertid utenfor hovedarenaen.

– De områdene der flest samler seg, og som egentlig ikke er vårt ansvar, er marka og særlig oppe ved Frognerseteren, sier Nordskar.

I fjor lå det igjen enorme mengder søppel etter folkefesten og det ble i ettertid plukket 270 kubikk med avfall fra marka.

– Det måtte vi gjøre noe med i år. Dette er et naturområde som brukes av barn, turgåere og dyr hver eneste dag, sier kommunikasjonssjefen.



Økt bevissthet

Forslaget fra Norsk Gjenvinning var å plassere større avfallsstasjoner ute blant folk, i tillegg til utdeling av avfallsposer som oppfordret publikum både til å samle sitt eget avfall, men også plukke opp det de så rundt seg.

– Avfallspunktene var veldig synlige, i tillegg var vi i år på plass i marka allerede på fredag. Dermed fikk vi muligheten til å snakke med de som allerede hadde slått leir og bevisstgjøre dem litt mer, sier Bim Kase i Norsk Gjenvinning.

Og bevisstgjøring er både gjenvinningsselskapet og Holmenkollen Skifestival enige om er en viktig del av løsningen.

– Vi må nå folk i forkant av arrangementet. Vi brukte sammen med Norsk Gjenvinning mye tid på å bevisstgjøre folk i forkant, både i media og på sosiale medier, sier Emilie Nordskar.

Mye tyder på at den økte bevisstgjøringen og grepene som ble tatt har gitt konsekvenser, og det lå igjen mye mindre avfall etter publikum i år.

Bilde fra Instagram

SOSIALE MEDIER: Norsk Gjenvinning var aktiv på sosiale medier og hadde blant annet laget en grafikk basert på det avfallet som ble plukket etter fjorårets skifestival. SKJERMDUMP: Instagram

Mange frivillige

I tillegg til gode avfallsløsninger var det også mange frivillige som sørget for å holde marka så ren som mulig.

– Odd Fellow gjorde en fantastisk innsats! Det er gjenvinningsselskapet og arrangøren enige om. I tillegg hadde også Norsk Gjenvinning med seg 22 frivillige i helga.

– Når det er folk i oransje jakker som plukker søppel blir det litt flaut for folk å slippe noe fra seg på bakken, så det er ikke tvil om synligheten av våre medarbeidere bidro til at mer av avfallet havnet på rett sted, sier Bim Kase.

Til tross for gode resultater får ikke publikum 10 av 10 fra arrangøren.

– Det er fortsatt for mange som kaster fra seg søppel i naturen, sier Nordskar.

Derfor var det fortsatt litt avfall igjen for Ploggelandslaget som arrangerte plogging klokka 16 søndag ettermiddag, da de fleste var på vei hjem.

Økt kunnskap

Norsk Gjenvinning opplever at avfallshåndtering og fokus på miljø og bærekraft blir stadig viktigere ved større arrangementer.

– Steinar Hoen ved Bislett Games har tatt en tydelig rolle og bidratt med å sette fokus på hvor viktig avfallshåndtering på idrettsarrangementer er. Nå blir vi ofte kontaktet av andre som også vil ha dette på plass, både fordi de ser viktigheten, men også fordi publikum setter høyere krav til at slike arrangement er miljøbevisste, sier Bim Kase og legger vekt på at dette er positivt for hele avfallsbransjen.

– Nå synes arrangørene det er positivt å assosiere seg med et avfallsselskap, fordi det viser at de tar miljøaspektet på alvor. Det har også ført til at vi i dag har samarbeid med aktører som tidligere ikke var like naturlig i avfallsbransjen, sier hun.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen