logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Riktig merking øker kildesorteringen
Aktuelt
Nyhet Medlemmer
13. mar. 2023

Riktig merking øker kildesorteringen

Plast Metall Emballasje LOOP Foto Lukas Ptak 300Dpi (1)
FORTSATT VIKTIG: Riktig merking av emballasje er fortsatt viktig, og kan bli enda viktigere i framtiden. FOTO: Lukas Ptak for LOOP.

44 prosent av befolkningen leter etter sorteringsmerker på emballasjen. Merkene er viktige for å gjøre det enkelt å forstå hvordan emballasjen skal sorteres. Derfor er det viktig å sjekke at dere merker riktig etter anbefalingene.

Det er snart tre år siden de nye emballasje- og avfallsmerkene ble innført i Norge. I en undersøkelse gjennomført av Kantar for Grønt Punkt Norge, sier hele 44 prosent av befolkningen at de leter på emballasjen når de er usikre på hvordan noe skal sorteres.

– Det betyr at hvis emballasjen er riktig og tydelig merket, så er dette gull verd for gjenvinningsgraden og dermed for miljøet, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.

Merker din bedrift riktig?

Selv om de aller fleste er flinke til å merke emballasjen riktig, får Grønt Punkt Norge ofte henvendelser som viser at noen ikke følger merkeanbefalingene. Spesielt når det er bruk av feil farge.

– Vi oppfordrer alle til å bruke emballasjemerking.no. Her har vi en enkel veiledning om hvordan merkene skal brukes og hvilke farger de ulike materialene skal ha, sier Ljøstad.

Da emballasje- og avfallsmerkene ble innført i 2020, var ett av målene å skape en unison gjenkjennelse. Merkene på emballasjen skulle være like merkene på avfallsdunker, søppelkasser og containere over hele landet, uavhengig av om du er på jobb, hjemme eller ute i det offentlige rom.

Stadig flere kommuner har nå endret både merking og farger på sine innsamlingsdunker. Dunken eller posen for plastemballasje er nå stort sett lilla, papp- og papir er merket blått og glass- og metallinnsamlingen får lys turkis og grå merking.

Er det trykktekniske grunner til at det ikke er mulig å bruke riktig eller tilnærmet riktig farge, så skal det brukes sort eller hvitt.

– Vi anbefaler å unngå å bruke en annen farge. Dette kan fort gi feil assosiasjoner og vi har fått tilbakemeldinger fra både kommuner og forbrukere, som ønsker at vi skal gi de aktuelle produsentene tilbakemelding på dette, sier Kari-Lill Ljøstad.

Se alle anbefalinger her!

Innsamling
FARGER OG MERKER: Stadig flere kommuner og IKS endrer sine innsamlingsløsninger i henhold til avfallssymbolene. Foto: Elisabeth Kjellin RHA

Riktig bruk av Grønt Punkt-symbolet

En annen gjenganger når det kommer spørsmål om emballasjemerking, er bruk av Grønt Punkt-symbolet. Dette er et internasjonalt symbol som eies av det tyske selskapet Pro-Europe. Symbolet er en «kvittering» og betyr at produsenten har tatt produsentansvar for emballasjen.

Det er strenge regler til hvordan dette symbolet skal brukes, fordi merket ikke skal misforstås til å være et gjenvinnings- eller kildesorteringssymbol.

Det er derfor viktig å ikke sette tekst om sortering under dette symbolet, men helst til høyre for – eller om helt nødvendig – under kun sorteringsmerkene.

 

Eksempler (klikk for større bilder)

Eksempler På Emballasjemerking (1) Eksempler På Emballasjemerking (4) Eksempler På Emballasjemerking (3) Eksempler På Emballasjemerking (2)

Vi gir deg råd

For de fleste forbrukere betyr emballasjemerkene at emballasjen skal kildesorteres og dermed kan materialgjenvinnes. Det settes årlig store mengder emballasje på markedet fra våre medlemmer, og for å gjøre det enkelt både for forbruker, som ikke har utdypende materialkunnskap – og forutsigbart for produsenter, har det vært viktig å lage anbefalinger som gir robuste råd over tid.

– Vi har også erfart at ærlighet varer lengst. Er det svært lite sannsynlig at emballasjen kan gjenvinnes med dagens teknologi, er det bedre å merke den med restavfall. Forbruker reagerer ikke like negativt på den merkingen som de gjør på feilmerking, sier Ljøstad og legger til:

– Samtidig håper vi at alle våre medlemmer jobber for å sørge for at mest mulig emballasje lar seg gjenvinne, og ikke faller til ro med å merke emballasjen med restavfall.

Er du i tvil om merking? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg!

DSC7586 1920X1280
LETT: Når merkene og fargene er gjenkjennbare, er det lettere for oss å kildesortere. FOTO: Kristoffer Hunstad

Nye, europeiske merker?

EU-kommisjonen la i november frem sitt forslag til ny regulering for emballasje- og emballasjeavfall. De foreslår at det skal innføres like emballasjemerker over hele Europa.

Kommisjonen har ved flere anledninger trukket frem de nordiske merkene som et vellykket samspill mellom flere land.

– Det er all grunn til å tro at EU vil inspireres av vår merkeordning når de europeiske symbolene skal utvikles. Det gir en enda større grunn for oss til å bruke merkene aktivt og vise hvilken suksess de er, sier Ljøstad

 

Bedre kvalitet

En forutsetning for høy grad av gjenvinning er at innsamlet emballasje har god kvalitet, det vil si at det ikke følger masse matrester med i innsamlingen.

Som produsent kan du bidra til dette. Setter dere en vare på markedet som det er stor sannsynlighet med matrester, så føy gjerne tom og tørr til etter rådgivningsteksten «Kildesorteres som xx». Dette gjelder ikke bare plast, men også fiberemballasje, glass og metall. Følger det for eksempel melkebakterier med papp- og papirinnsamlingen kan dette i verste fall ødelegge annen, tørr emballasje.

 

Plantebasert Aioli GPN 02024 Foto Gront Punkt Norge
SKYLL OG SORTER: Her får forbruker en vennlig påminnelse om å tømme emballasjen for rester. FOTO: Grønt Punkt Norge

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

Design Mot Forsøpling
Nyhet Emballasjedesign Medlemmer 14. mar. 2023
Bidra til design mot forsøpling
Bølgepapp Istock
Nyhet Medlemmer 14. mar. 2023
Gjenvinningsmarkedet for brukt bølgepapp
Skjermbilde Av Ny Nettside (1)
Nyhet Medlemmer 13. mar. 2023
Nye nettsider tilpasset medlemmer
Returkartonglotteriet 2023 5
Nyhet 08. mar. 2023
Barna topper lotteristatistikken
felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen