Resirkulert Lyd er sommerens satsning fra Grønt Punkt for å få ungdommer i alderen 15 - 24 til å tenke på resirkulering med et smil om munnen. Med på laget har vi fått en håndfull kjente artister, samt noen kommende stjerneskudd.
På kort sikt ønsker vi at begrepet resirkulering skal bli lettere å fordøye. Det langsiktige målet er at ungdom rundt om i landet skal bli flinkere til å resirkulere.
Konseptet har fått navnet «Resirkulert Lyd» og er et gjennvinningsfokusert musikkprosjekt hvor blant annet enn miks av etablerte og kommende artister som Kaveh, Arshad Maimouni, Jaa9 & OnklP, Cezinando, Equicez, Sidebrok, Yoguttene og Timbuktu bidrar.
I juni gikk startskuddet for låtmaratonet som gjennom sommeren drypper sju låter, et pent knippe musikkvideoer og andre godbiter på publikum. Konseptet er enkelt; Etablerte – så vel som nye artister - "resirkulerer" urbane klassikere, gir dem ny innpakning og nytt liv!
Kampanjelåten og først ut var Kaveh med "Fyller deg med glede" hvor den unge Oslorapperen formidler budskapet om gjenvinning og resirkulering på noe uortodokst vis. Låten er produsert av rapperen selv, som vokalt hjelpes av jentekoret fra IBoksen og følges av en lekker video signert Frederic Esnault. Stikkord: Syngende barn, urbane superhelter og et bredt smil om munnen.
Mindre klein resirkulering
Bakgrunnen for prosjektet er undersøkelser som sier at ungdom i alderen 15 – 24 både er dårligere til å kildesortere enn andre og også synes at resirkulering er litt “kleint”. Resirkulert Lyd er en måte å omtale kildesortering og resirkulering på en litt mindre tradisjonelle måte – og ved å kommunisere gjennom deres forbilder i deres kanaler, blant annet på Instagram.
Rundt om i byene Oslo, Bergen og Trondheim har Ren Reklame vandret og vasket inn logoen til Resirkulert lyd rundt omkring i bybildet.
Resirkulerte låter
I løpet av sommeren slipper vi sju låter og musikkvideoer, hvor seks av låtene altså er resirkulerte låter fra en ikke så fjern tid, med en fot solid plantet i det urbane landskapet. I tillegg til de nevnte artister vil det også dukke opp andre kjente artister som vil resirkulere låter. Hvilke røpes ikke ennå, men det loves like varierte som fengende lyder!
I tillegg til låtene og videoene vil Resirkulert Lyd drives gjennom en rekke aktiviteter, konkurranser og opplevelser plasser i det nye medieuniverset på nett, og da primært gjennom sosiale medier og digitale plattformer for musikk og video.
Med Resirkulert Lyd håper vi å kunne gi det unge urbane musikkpublikumet en sommer fylt av fete låtopplevelser og samtidig kanskje bidra til å øke deres fokus og forståelse av viktigheten og verdien i å bidra positivt til naturens kretsløp!
Kampanjen er utviklet i samarbeid med Pulse Communications og MER.
#resirkulertlyd og alle de resirkulerte låtene finner du selvsagt på Spotify, Wimp og iTunes.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.