logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Oljekrisen tvang fram nye emballasjeløsninger - sparte 10 tonn plast årlig
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
06. jun. 2017

Oljekrisen tvang fram nye emballasjeløsninger - sparte 10 tonn plast årlig

ivb50poa2c8lgbjp0ka2.jpg
Ny emballasje ga en innsparing på 10 tonn plast i året

Mathuset Holmens i Stavanger stod overfor tøffere tider grunnet nedgangen i oljepriser.. Samtidig ønsket bedriften å redusere sitt forbruk av plast og samtidig transportere mindre luft til kundene sine. Resultatet ble en innsparing på 10 tonn plastemballasje i året.

Mathuset Holmens i Stavanger stod overfor tøffere tider grunnet nedgangen i oljepriser.. Samtidig ønsket bedriften å redusere sitt forbruk av plast og samtidig transportere mindre luft til kundene sine. Resultatet ble en innsparing på 10 tonn plastemballasje i året.

Mathuset Holmens er en totalleverandør av ferdigmat og kjøttprodukter til storhusholdningsmarkedet og dagligvaremarkedet. Holmens historie går helt tilbake til 1882, den gang norske tradisjoner og godt håndverk var en selvfølge for matvareproduksjon. Med nedgangstider i oljeindustrien ble store kunder borte, og Holmens måtte se til potensielle kunder som etterspurte mindre volum. Dette har ført til at Holmens har endret sitt kundefokus og gjort tilpasninger i forhold til ferdigrettene som skal varmes opp i butikk eller kantine. Disse rettene har ikke samme behov for innpakning som varer til disk og retter som skal presenteres på fat før den selges til forbruker. Valget falt derfor på vakumposer.

Besparelse på 40 prosent
Siden 2015 har Holmens spart om lag 10 tonn plastemballasje årlig, noe som utgjør en besparelse på 40 prosent, ved å gå fra skåler påsveiset et tynt plastfilmlag til vakumposer på flere av sine ferdigretter. I tillegg har de økt palleutnyttelsen betraktelig ved å transportere mindre luft. Holdbarhet på varene ved bruk av vakuumerte poser har økt vesentlig, opp mot 14 dager utover opprinnelig holdbarhetsdato.

Lars Brede Johansen, utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, sier at endringer hos Holmens er et godt eksempel på emballasjeoptimering og avfallsforebygging og fremhever fire viktige punkter:

1.Matsvinn
Matsvinn er en viktig del av den totale avfallsforebyggingen. Mat er resurskrevende å produsere, så optimal emballasje er svært viktig. Temperatur og tilgang på oksygen påvirker bakterieveksten i matvarer. Endringer som hemmer bakterieveksten gir ofte økt holdbarhet som i Holmens-eksempelet. Vakuum fungerer bra fordi lufta lett kan fjernes uten å skade produktet.

2. Emballasjemengde
Man ønsker ikke å bruke mer emballasje enn nødvendig. Holmens-eksempelet viser at en endring i emballasjebruk kan gi store besparelser i mengder emballasje. Plastemballasjen i en løsning med dyptrekker, dvs. skål i hardplast lukket med folie, veier ca. 30 gram. Tilsvarende vakuumpakke veier ca. 5 gram. Dette gir 25 gram spart pr. produkt.Og årlig har det gitt Holmens en plastbesparelse på om lag 10 tonn. En stor besparelse for en liten norsk bedrift.

3.Transportbehov/besparelse
Endret bruk av emballasje ga i Holmens tilfelle også store besparelse på pall. Og reduserte transportkostnader betyr betydelig nedgang i utslipp av klimagasser fra lastebiler.

4. Fra B2C til B2B og fra fysisk butikk til nettbutikk
Emballasjen på matvarer må påføres varedeklarasjon, holdbarhet og kildesorteringsmerker som for eksempel Grønt Punkt-merket. I tillegg skal presentasjonen til forbruker være selgende, noe som kan medføre ekstra emballasje.

Nå som dagligvaremarkedet er i endring, med stadig flere nettbutikker og direkte leverandører av måltider, blir presentasjonen mindre viktig i og med at kunden bestiller på presentasjonen digitalt. Dette er det mange leverandører som fortsatt ikke har «tatt høyde for», og det medfører at mange produkter som selges over nett er større og tyngre med for mye emballasje i forhold til det som er nødvendig når varen ikke skal innom butikk.

Fordi forbrukeren ikke har vært så opptatt av emballasjebruk tidligere har man heller ikke vært flinke nok til å minske emballasjebruken på produkter som ikke trenger visuell presentasjon. Johansen mener derfor at svært mange matvarer kan bruke ny og mindre emballasje, som i Holmens-caset.  Et eksempel:

Vakuumpakket kjøtt/fisk ligger ofte på et brett i kjøledisken i butikken (ofte i fargen «carbon black» som er en farge det er vanskelig å gjenvinne) og med kartong rundt. I mange tilfeller vil både brettet og kartongen kunne fjernes.

-Denne store muligheten til å bruke mindre emballasje er noe næringsmiddelindustrien bør tenke på sier Johansen.

Kontaktperson Holmens: Øyvind Hegelstad, tlf: 91370624

 

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen