Grønt Punkt Norge har lansert nye nettsider.
I slutten av februar publiserte Grønt Punkt Norge helt nye nettsider.
– Vi har jobbet med å utvikle nye sider i nesten to år. Nå har vi endelig lansert, og vi er veldig fornøyde med resultatet, sier nettredaktør Karoline Carlsen i Grønt Punkt Norge.
Det er byrået Idium som har designet og utviklet nettsidene i tett samarbeid med Grønt Punkt Norge.
– Hovedmålet vårt har vært å skape nye tidsriktige sider som det er lett å navigere i, uansett hvorfor du besøker oss. For vi har veldig ulike målgrupper vi kommuniserer med; medlemsbedrifter som setter mye eller lite emballasje på markedet, innsamlere i kommuner og næringslivet, forbrukere og andre som søker informasjon om emballasje eller resirkulering, sier Carlsen.
Felles er imidlertid at alle har plass et sted i kretsløpet for emballasje.
– Derfor har det vært viktig å samle god informasjon som viser hvem Grønt Punkt Norge er, hvilke returselskap som inngår i vårt system og hva produsentansvar faktisk innebærer. I tillegg til å vise hvordan retursystemet for emballasje fungerer og hva som skjer med materialene produsentene betaler vederlag for, og konsument kildesorterer, sier nettredaktøren.
Hovedmålgruppen på sidene er medlemsbedrifter som setter emballasje på markedet. Informasjon om medlemskapet med regler, forpliktelser og fordeler tar derfor stor plass. I tillegg til råd og veiledning knyttet til utvikling av sirkulær emballasje og emballasjemerking.
Les mer om sirkulær emballasjedesign her og emballasjemerking her.
– Vi kommer til å fortsette å utvikle sidene, så de inneholder oppdatert informasjon som er relevant for våre medlemsbedrifter, sier Karoline Carlsen.
ENKEL NAVIGERING: Uavhengig av hvem du er og hvorfor du besøker grontpunkt.no, skal det være enkelt å finne informasjon du leter etter. SKJERMBILDE
På samme måte som de tidligere nettsidene, ligger det også informasjon til innsamlere i kommuner/IKS og næringslivet. Dette er hovedsakelig generell informasjon om innsamling og gjenvinning av de ulike fraksjonene, tall og fakta og en verktøykasse med blant annet bildebanken.
Returselskapene Sirkel Glass, Norsk Resy og Norsk Metallgjenvinning har sin primærinformasjon samlet på egne nettsider, mens Norsk Returkartong, Plastretur og Treretur inntil videre har all sin informasjon som en del av Grønt Punkt Norge-sidene.
Nettsidene inneholder derfor ekstra informasjon spesielt for innsamlere av plastemballasje, og det er fortsatt på Grønt Punkt Norge-sidene innsamlere skal bestille gule ID-lapper.
Se sidene for innsamlere i næringslivet her og sjekk sidene for kommuner og IKS her.
Vi holder kontinuerlig på med forbedringer og rettinger. Har du innspill til innholdet, eller oppdager en feil – setter vi stor pris på tilbakemeldinger. Send Karoline en e-post på karoline@grontpunkt.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.