logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Massiv kampanje for resirkulering
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
27. nov. 2014

Massiv kampanje for resirkulering

xfffbnuvsusjbvp9q2lk.jpg

En content marketing-suksesshistorie fra Grønt Punkt. Gjennom Resirkulert Lyd har Grønt Punkt sammen med Pulse Communications og MER musikk, gjennomført en massiv kampanje for å øke oppmerksomheten rundt resirkulering, og fremme atferdsendring hos de yngre.

Hvordan i all verden kan man få ungdom mer miljøbevisste og få dem til å kildesortere mer? Det er et spørsmål Grønt Punkt Norge AS, som administrerer returordningene for plast og kartong, kontinuerlig har stående på sin dagsorden og agenda. 

Gjennom sommeren 2014 har Grønt Punkt, sammen med MER musikk og Pulse Communications gått utradisjonelt og uortodokst til verks. Med kampanjen Resirkulert Lyd har de brukt artister, musikk og den unge målgruppens egne plattformer, kanaler og opplevelsesfora for å nå dem med et resirkuleringsbudskap som altfor for ofte faller i kategorien «kleint» hos de yngre. Resultatet er oppløftende!

Etablerte artister som blant annet Kaveh, Timbuktu, Sandra Lyng, Jaa9 og OnklP har alle vært med på å resirkulere urbane nyklassikere fra sin egen katalog og gitt dem nytt liv

. Det er produsert musikkvideoer, spilt konserter, gitt radiointervjuer, sendt TV- opptredener, kjørt festivalstunt, drevet miljøvennlig reklame og avholdt utallige konkurranser. I løpet av de drøye fire månedene kampanjen har rullet, har man benyttet seg av enhver tenkelig og utenkelig anledning og arena til å fremme budskapet.

Resultatene har ikke latt vente på seg. Resirkulert Lyd har fått over 30 redaksjonelle omtaler i tradisjonelle medier. Kampanjen har bygget opp en solid følgerskare i sosiale medier, og har nådd over 2,7 millioner mennesker via de mest kjente kanalene. I tillegg har det vært delt ut flere tusen t-skjorter, og det har blitt vasket inn miljøvennlig graffiti med Resirkulert Lyd-logoen på kjente steder, i flere store byer. Responsen har vært enorm og kampanjen ble avsluttet med utgivelse av et samlealbum for alle låtene.

Ipsos MMI sin siste måling viser at målgruppens fokus og bevissthet på resirkulering og kildesortering har økt med nær 4 prosentpoeng i perioden. En økning som kan karakteriseres som betydelig.

– Målgruppen er vanskelig å nå. Vi var sikre på at vi måtte prøve å nå ungdommen i deres egne kanaler for å oppnå oppmerksomhet, sier Kari-Lill H. Ljøstad, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt.

– Men at vi skulle oppnå så stor grad av oppmerksomhet og involvering hadde vi ikke drømt om.

Se Resirkulert Lyd på:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Resirkulert Lyd-albumet kan lastes ned hos:

  • Spotify
  • Wimp
  • YouTube

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen