En content marketing-suksesshistorie fra Grønt Punkt. Gjennom Resirkulert Lyd har Grønt Punkt sammen med Pulse Communications og MER musikk, gjennomført en massiv kampanje for å øke oppmerksomheten rundt resirkulering, og fremme atferdsendring hos de yngre.
Hvordan i all verden kan man få ungdom mer miljøbevisste og få dem til å kildesortere mer? Det er et spørsmål Grønt Punkt Norge AS, som administrerer returordningene for plast og kartong, kontinuerlig har stående på sin dagsorden og agenda.
Gjennom sommeren 2014 har Grønt Punkt, sammen med MER musikk og Pulse Communications gått utradisjonelt og uortodokst til verks. Med kampanjen Resirkulert Lyd har de brukt artister, musikk og den unge målgruppens egne plattformer, kanaler og opplevelsesfora for å nå dem med et resirkuleringsbudskap som altfor for ofte faller i kategorien «kleint» hos de yngre. Resultatet er oppløftende!
Etablerte artister som blant annet Kaveh, Timbuktu, Sandra Lyng, Jaa9 og OnklP har alle vært med på å resirkulere urbane nyklassikere fra sin egen katalog og gitt dem nytt liv
. Det er produsert musikkvideoer, spilt konserter, gitt radiointervjuer, sendt TV- opptredener, kjørt festivalstunt, drevet miljøvennlig reklame og avholdt utallige konkurranser. I løpet av de drøye fire månedene kampanjen har rullet, har man benyttet seg av enhver tenkelig og utenkelig anledning og arena til å fremme budskapet.
Resultatene har ikke latt vente på seg. Resirkulert Lyd har fått over 30 redaksjonelle omtaler i tradisjonelle medier. Kampanjen har bygget opp en solid følgerskare i sosiale medier, og har nådd over 2,7 millioner mennesker via de mest kjente kanalene. I tillegg har det vært delt ut flere tusen t-skjorter, og det har blitt vasket inn miljøvennlig graffiti med Resirkulert Lyd-logoen på kjente steder, i flere store byer. Responsen har vært enorm og kampanjen ble avsluttet med utgivelse av et samlealbum for alle låtene.
Ipsos MMI sin siste måling viser at målgruppens fokus og bevissthet på resirkulering og kildesortering har økt med nær 4 prosentpoeng i perioden. En økning som kan karakteriseres som betydelig.
– Målgruppen er vanskelig å nå. Vi var sikre på at vi måtte prøve å nå ungdommen i deres egne kanaler for å oppnå oppmerksomhet, sier Kari-Lill H. Ljøstad, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt.
– Men at vi skulle oppnå så stor grad av oppmerksomhet og involvering hadde vi ikke drømt om.
Se Resirkulert Lyd på:
Resirkulert Lyd-albumet kan lastes ned hos:
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.