logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Hvor skal bedriften min begynne i spørsmålet om emballasje?
Aktuelt
Nyhetsbrev
08. mai 2018

Hvor skal bedriften min begynne i spørsmålet om emballasje?

moellerens-sofie-oestergaard.png
Sofie Østergaard, PhD Kandidat og Senior industridesigner i Norgesmøllenes, Foto Norgesmøllene

Spørsmålet om optimering og design for gjenvinning er et som kun vil dukke opp oftere og oftere de kommende månedene og årene. Flere bedrifter er fortsatt usikre på hva begrepene innebærer og hvordan de aktivt bør handle i utviklingen av sine produkter.

Det rår en generell usikkerhet i forbindelse med optimering. Den går gjerne ut på spørsmål om praktisk gjennomførbarhet, hvor man finner materialer, hva de beste materialene er og hvordan man emballerer ‘riktig’ og optimerer ‘godt’. Alle disse elementene skal samtidig ikke gå utover kvalitet på produktene.

Derfor er det viktig at bedrifter setter disse spørsmålene høyt som et utgangspunkt for hvor de vil ta veien videre. Det behøver ikke å handle om et ferdig produkt som er ‘perfekt’, men om en begynnelse og et initiativ som både bedrift, forbruker og miljøet kan vinne på. På denne måten sikres større grad av materialgjenvinning.

Norgesmøllene er en av de bedriftene som har tatt steget med å gå i tenkeboksen. Norgesmøllene investerer i øyeblikket i flere forskningsprosjekter, hvor Breadpack er en av disse. Intensjonen er å utvikle nye emballasjeløsninger for ferske bakevarer som både tilfredsstiller kravene om matsikkerhet og ønsker ytret fra den norske forbrukeren.

Under optimeringsseminaret i Bergen 12. juni vil Norgesmøllenes Phd Kandidat og Senior industridesigner, Sofie Østergaard, fortelle om deres utgangspunkt som begynte med følgende spørsmål:

  • Hva bør vi tenke på ved bruk av emballasje for å gjøre dette mest mulig bærekraftig?
  • Hvordan skal vi få med oss forbrukerne på laget?
  • Hvilke miljømessige konsekvenser har materialgjenvinning kontra energiutnyttelse?
  • Hvilke reguleringer forventes å komme når det gjelder bruk av plast?

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen