Spørsmålet om optimering og design for gjenvinning er et som kun vil dukke opp oftere og oftere de kommende månedene og årene. Flere bedrifter er fortsatt usikre på hva begrepene innebærer og hvordan de aktivt bør handle i utviklingen av sine produkter.
Det rår en generell usikkerhet i forbindelse med optimering. Den går gjerne ut på spørsmål om praktisk gjennomførbarhet, hvor man finner materialer, hva de beste materialene er og hvordan man emballerer ‘riktig’ og optimerer ‘godt’. Alle disse elementene skal samtidig ikke gå utover kvalitet på produktene.
Derfor er det viktig at bedrifter setter disse spørsmålene høyt som et utgangspunkt for hvor de vil ta veien videre. Det behøver ikke å handle om et ferdig produkt som er ‘perfekt’, men om en begynnelse og et initiativ som både bedrift, forbruker og miljøet kan vinne på. På denne måten sikres større grad av materialgjenvinning.
Norgesmøllene er en av de bedriftene som har tatt steget med å gå i tenkeboksen. Norgesmøllene investerer i øyeblikket i flere forskningsprosjekter, hvor Breadpack er en av disse. Intensjonen er å utvikle nye emballasjeløsninger for ferske bakevarer som både tilfredsstiller kravene om matsikkerhet og ønsker ytret fra den norske forbrukeren.
Under optimeringsseminaret i Bergen 12. juni vil Norgesmøllenes Phd Kandidat og Senior industridesigner, Sofie Østergaard, fortelle om deres utgangspunkt som begynte med følgende spørsmål:
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.