For å sikre sporbarhet og transparens i gjenvinningskjeden, er det viktig at plastemballasje som sendes til tradere og gjenvinnere er forhåndsgodkjent av Plastretur.
Verdensuro og energikrise fører til at markedet for gjenvinning av plastemballasje er utfordrende. Enkelte gjenvinnere har redusert kapasiteten, og noen har til og med stanset produksjonen. Begrensningene i nedstrømsløsningene kan føre til at flere innsamlere blir avhengige av nye tradere og gjenvinningspartnere for å få avsetning.
I slike tider dukker det ofte opp nye gode og mindre gode aktører innen sporbarhet og compliance (etterlevelse av lover og regler). Plastretur minner derfor om viktigheten av at det kun benyttes gjenvinnere og tradere som er forhåndsgodkjent av oss.
Alle innsamlere oppfordres derfor til å ta kontakt med Plastretur før dere sender plast gjennom aktører som ikke allerede er godkjent.
Sporbarhet og transparens i det internasjonale systemet for innsamling og gjenvinning av plastemballasje er en felles bransjeutfordring. Når flere aktører er involvert i håndteringen og avfallet i tillegg fraktes over større geografiske avstander, er det utfordrende å ha full oversikt. Derfor stiller Plastretur krav om at all plastemballasjen som gjenvinnes av innsamlere med Plastretur-avtale, må ha full sporbarhet for å sikre at avfallet ikke ender opp steder der det er manglende systemer og infrastruktur for avfallshåndtering eller mangelfull etterlevelse av lover og regler.
– Alle gjenvinnere og tradere må derfor bli forhåndsgodkjent av oss før innsamler sender plastemballasje dit, noe som også kommer fram i næringsavtalen, sier kvalitetssjef Petter Aaby Vebenstad i Grønt Punkt Norge, som drifter Plastretur fram til 1.1.2023.
Det er bare nye aktører som må gjennom en godkjenningsprosess. Tradere og gjenvinnere som allerede er godkjent må likevel re-godkjennes når det inngås nye avtaler, som normalt skjer annethvert år.
Gjenvinnere som har EuCertPlast-godkjenning, trenger ikke en ekstra godkjennelse av Plastretur.
Plastretur forstår at godkjennelsesprosessen kan bli glemt eller komme brått på, når markedet er tøft og konkurransen om gjenvinnere øker.
– Det er samtidig nettopp i vanskelige tider det er viktig at vi fortsetter å ha full kontroll på materialstrømmene, sier Vebenstad som har ansvar for sporbarhet og compliance.
Han påpeker at det er for sent å be om godtgjørelse fra Plastretur når plasten allerede er sendt til ikke-godkjente aktører.
Selve godkjenningsprosessen foregår mellom Plastretur og gjenvinner eller trader. Innsamler sin rolle er å sørge for riktig kontaktinformasjon, slik at prosessen går så raskt som mulig.
Skal dere inngå avtale med en ny partner anbefaler vi dere å ta kontakt med oss så fort som mulig.
Are Magnus Adolfssen, prosjektleder næringsliv, are.magnus@grontpunkt.no
Petter Aaby Vebenstad, kvalitetssjef, petter@grontpunkt.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.