logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Grønt emballasjerush i næringslivet
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
10. okt. 2016

Grønt emballasjerush i næringslivet

tnvn4szv9abhqfyctyac.jpg
GRØNT BLEIEGREP. Thomas Weihe i NOK og Maria Iversen i Rema 1000 viser fram den nye bleiepakningen som i fjor høst ga 100 færre trailere på norske veier.

Nesten 9 av 10 norske produsenter oppgir at de nå satser på å utvikle ressurs- og miljøbesparende emballasje.

– Det grønne skiftet kommer stadig nærmere, og miljø blir et viktigere tema både for privatpersoner og bedrifter. Likevel er det en gledelig overraskelse at så mange som 9 av 10 produsenter jobber målrettet med å effektivisere emballasjebruken sin, sier Thomas Weihe. Han leder Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK), som skal motivere til forbedringer og nyvinninger innen emballasje.

I en spørreundersøkelse gjennomført av Rock IT for Grønt Punkt Norge blant norske vareprodusenter oppgir 28 prosent at de er «svært» opptatt av å utvikle og ta i bruk nye emballasjeløsninger som sparer miljø og ressurser. Ytterligere 57 prosent svarer at de er «ganske» opptatt av dette, mens 10 prosent er ganske eller svært lite opptatt av å utvikle og bruke slike emballasjeløsninger.

Grønne valg sparer penger
Rema 1000 er blant selskapene som satser tungt på emballasjeoptimering. Etter å ha lagt om pakking og emballering av barnebleier i serien LevVel høsten 2015 har kjeden oppnådd store miljøbesparelser. I den gamle emballasjen var bleiene stablet i to rekker oppå hverandre. Med den nye løsninger blir de 50 bleiene i pakken komprimert og stablet ved siden av hverandre.

I de siste månedene av 2015 førte dette ene grepet til 100 færre trailere på norske veier.

– Miljø er en viktig faktor i hver eneste beslutning vi tar. Vi vet at emballasje har stor påvirkning på miljøet, og derfor er emballering en viktig vurdering når vi utvikler våre egne merker. I tillegg vil de beste emballasjeløsningene sørge for effektivitet og kostnadsbesparelser gjennom verdikjeden, helt fra fabrikk til butikk, sier Maria Iversen, kategorisjef i Rema 1000.

Bruker 41 prosent mindre emballasje
Ifølge beregninger gjort av Østfoldforskning har mengden emballasje som følger med dagligvarebransjens mest hurtigvoksende produkter minket kraftig de siste årene. I 2013 fulgte det 96 kilo emballasje med hvert tonn produkt i denne kategorien. To år senere, i 2015, lå emballasjebruken på bare 68 kilo per tonn produkt.

(Av Henning Poulsen, Pressenytt)

 

Om optimering av emballasje:

Emballasjeoptimering er kontinuerlige forbedringer av emballasjen i hele verdikjeden som opprettholder tilstrekkelig beskyttelse av den emballerte varen med lavest mulig ressursbruk og miljøbelastning og høyest mulig grad av materialgjenvinning og energiutnyttelse.

Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité har representanter fra: Dagligvareleverandørenes Forening, Dagligvarehandelens Miljøforum AS, Den Norske Emballasjeforening (DNE), Grønt Punkt Norge AS, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og NHO mat og drikke, Norsk Drikkekartong informasjon og Norsk Industri.

Kontaktpersoner:

* Rema 1000, kommunikasjonsrådgiver Amalie Knudsen, mobil 92 66 62 62

* Den Norske Emballasjeforening, Yngve Krokann, mobil 90 09 38 33

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen