I forslaget til revidert avfallsforskrift får produsentene større økonomisk ansvar. På den måten mener miljømyndighetene at de vil møte kravene fra EU, effektivisere og styrke produsentansvaret.
I 2020 startet norske miljømyndigheter en større gjennomgang av produsentansvarsordningene i Norge. Det ble gjennomført en stor utredning, med tre delleveranser, som har resultert i forslag til endringer i avfallsforskriften kapittel 6 og 7. Forslaget til ny forskrift kan du lese nederst på denne siden
Høringsfristen er 2. oktober og Grønt Punkt Norge vil uttale seg.
Høringssvaret blir tilgjengelig her.
I det endelige forslaget som nå er på høring, er det flere store endringer som får konsekvenser for alle som setter emballasje på det norske markedet. For dagens medlemmer er den største forskjellen økt ansvar og en tydeliggjøring av plikten produsentene har til å dekke nødvendige kostnader for separat innsamling, transport og behandling gjennom vederlaget.
Selv om forslaget fortsatt er på høring, er det sannsynlig at ny forskrift innføres allerede tidlig i 2025.
Grønt Punkt Norge har underveis i utredningen gitt innspill og innsigelser til de ulike delleveransene. Vår uttalelse om at foreslått endring av pliktsubjekt var i strid med EUs kommende emballasjeforordning har blant annet blitt lyttet til. Den reviderte forskriften bygger på EUs rammedirektiv for avfall, og er en harmonisering av det norske regelverket.
For produsentene er dette de største endringene fra dagens forskrift:
Andre relevante endringsforslag er:
I forslaget til ny forskrift er produsentenes økonomiske ansvar for retursystemet skjerpet i en ny paragraf:
§ 7 – 8. Plikt til kostnadsdekning for separat innsamling og håndtering av avfall fra emballasje
Produsent skal dekke nødvendige kostnader til separat innsamling og etterfølgende transport og behandling av avfall fra emballasjen den setter på det norske markedet. Der kildesortering og separat innsamling erstattes med annen sortering og innsamling jf. avfallsforskriften §§ 10a-4 andre ledd, 10a-5 første ledd, 10a-8 tredje ledd og 10a-9, skal produsent dekke nødvendige kostnader ved innsamling, etterfølgende transport, sortering og behandling av avfall fra emballasjen den setter på det norske markedet. Inntekter fra salg av emballasjeavfallet, materialgjenvunnet råvare eller andre inntekter fra avfallet skal hensyntas ved beregningen av kostnadene etter første ledd.
Hele forslaget til ny lovtekst finner du her.
Returselskapene i Grønt Punkt Norge-systemet synes det er problematisk at kostnadsdekningen ikke er knyttet til kvaliteten på emballasjen som sorteres ut. God kvalitet er viktig for å sikre et godt sirkulært kretsløp, hvor emballasjefallet som samles inn blir gjenvunnet til høyverdige produkter. Dette blir derfor løftet i høringssvaret vårt.
– Rettferdig kostnadsdekning basert på effektivitet, kvalitet og beste praksis er viktig for oss. Ellers gir det lite insentiv for innsamler å arbeide for høyest mulig kvalitet på gjenvunnet råvare, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Selv om Grønt Punkt Norge vil gi innsigelser i sitt høringssvar, forventer vi at den reviderte forskriften vil få økonomiske konsekvenser. Den nye paragrafen vil imidlertid slå ulikt ut for de forskjellige materialslagene.
Styrene i de seks returselskapene vurderer nå hva forskriftsendringen, kombinert med kravet om at mer emballasje må samles inn for å nå de nye gjenvinningsmålene, betyr for vederlagssatsene.
Ettersom endringer i vederlaget skal varsles tre måneder før, må returselskapene bestemme vederlaget for første del av 2025 før forskriften er endelig vedtatt.
Eventuelle vederlagsendringer blir varslet om kort tid.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.