Mange av Grønt Punkt Norges medlemsbedrifter gjennomfører endringer på sin emballasje for å bedre gjenvinnbarheten. Vi har samlet gode råd tidligere uttalt i dette arbeidet. Bedriftenes budskap er: Bruk tid på planlegging, vær forberedt på motgang - og dere er ikke alene i dette arbeidet!
Löfbergs kvalitets- og holdbarhetsdirektør, Eva Eriksson:
– Når bedriften kommuniserer målsettingen tydelig, blir det enklere å finne de rette samarbeidspartnerne og bedriftsmodellene som vil nå det samme målet.
Kommunikasjonssjef i Rørosmeieriet, Gunhild Sun Bellsli:
– Begynn med å spørre nåværende leverandører om de kan tilby mer miljøvennlige løsninger. Kanskje har de allerede en løsning klar, som de ikke har presentert for deg ennå? Det er viktig å gjøre et forarbeid og tilegne seg nok kunnskap til å kunne ta opplyste valg.
Daglig leder i Interbrands Norway AS, Øyvind Berg:
– Vi må teste om forbrukerne aksepterer mangel på hank på vinkartongen før vi tar skrittet fullt ut med å endre de resterende boksene fra Tommasi. Det koster å være pionér, og vi må tåle noe motgang. Samtidig må vi være ærlige på at hvis salget går ned på disse kartongene på grunn av endringen, vil håndtakene komme raskt tilbake, sier han.
Fagsjef for emballasje i Mills, Ole Kristian Vestbekken:
Red.mrk: Etter at dette rådet kom fra Mills har også Gjenvinningskalkulatoren blitt lansert.
Markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen:
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.