logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Er din bedrift også KLAR for ny emballasje?
Aktuelt
Emballasjedesign Medlemmer
18. apr. 2018
klar_22.jpg
Se Konserndirektør Ann-Beth Freuchen fortelle om Orklas tanker rundt KLAR og grønn samvittighet.

Er din bedrift også KLAR for ny emballasje?

Når bedriften skal utvikle ny emballasje, er det viktig å tenke på gjenvinning så tidlig som mulig i prosessen. Se her hva Orkla tok hensyn til da de utviklet KLAR-serien.

Orklas nye rengjøringsserie KLAR baner vei for en grønnere trend innen emballasjedesign. Flaskene består utelukkende av resirkulert plast, altså plast som har blitt kildesortert av forbrukere og deretter gjenvunnet. Rengjøringsmidlene har ingen unødvendige kjemikalier. Anne Støren har vært produkt- og prosjektansvarlig fra begynnelsen av produktets reise, og er overveldet over den positive responsen KLAR har mottatt.

Forbrukermakt og samfunnstrender

I 2016 begynte utforskingen av det som skulle bli til produktserien KLAR. Motivasjonen var de større samfunnstrendene, og særlig den som karakteriseres av mer bevisste forbrukere.
- Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ, forteller Støren. KLAR skal sette ny standard i dagligvaren, der bærekraft og miljøhensyn blir grunnleggende for alle produktene som står i hylla.

- Forbrukerne skal ikke måtte gi avkall på én ting til fordel for en annen. Man skal ikke måtte velge miljøet på bekostning av at produktet er vanskelig å få tak i, eller gir mindre vaskekraft. Vi inviterte forbrukere til å prøve ut produktene og til å gi oss både ris og ros. Vi har hele tiden hatt med forbrukerne – noe som har vært utrolig viktig for oss, og det skal vi fortsette med!

Ærlighet varer lengst

KLAR også hatt et tett samarbeid med Svanen og Astma- og allergiforbundet. Serien er 100% vegansk og består av vaskeaktive stoffer som brytes lett ned i naturen.

- Vi legger også vekt på å ha en åpenhet rundt ingrediensene vi har, og hvorfor vi har valgt dem. KLAR vil hele tiden jobbe for å spisse produktets videre retning ut ifra hvilken teknologi som kommer på markedet. Neste skritt er blant annet å få korkene i 100% PCR-plast (Post Consumer Recycled). Her jobber vi med leverandøren for å få til dette i løpet av kort tid. Flaskene kan uansett resirkuleres med korken på.

Gjør emballasjen din enklere å gjenvinne

Er du produsent av emballasje eller emballerte varer og ønsker å gjøre disse enda mer miljøvennlige, ta kontakt med Grønt Punkt Norge.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen