Når bedriften skal utvikle ny emballasje, er det viktig å tenke på gjenvinning så tidlig som mulig i prosessen. Se her hva Orkla tok hensyn til da de utviklet KLAR-serien.
Orklas nye rengjøringsserie KLAR baner vei for en grønnere trend innen emballasjedesign. Flaskene består utelukkende av resirkulert plast, altså plast som har blitt kildesortert av forbrukere og deretter gjenvunnet. Rengjøringsmidlene har ingen unødvendige kjemikalier. Anne Støren har vært produkt- og prosjektansvarlig fra begynnelsen av produktets reise, og er overveldet over den positive responsen KLAR har mottatt.
I 2016 begynte utforskingen av det som skulle bli til produktserien KLAR. Motivasjonen var de større samfunnstrendene, og særlig den som karakteriseres av mer bevisste forbrukere.
- Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ, forteller Støren. KLAR skal sette ny standard i dagligvaren, der bærekraft og miljøhensyn blir grunnleggende for alle produktene som står i hylla.
- Forbrukerne skal ikke måtte gi avkall på én ting til fordel for en annen. Man skal ikke måtte velge miljøet på bekostning av at produktet er vanskelig å få tak i, eller gir mindre vaskekraft. Vi inviterte forbrukere til å prøve ut produktene og til å gi oss både ris og ros. Vi har hele tiden hatt med forbrukerne – noe som har vært utrolig viktig for oss, og det skal vi fortsette med!
KLAR også hatt et tett samarbeid med Svanen og Astma- og allergiforbundet. Serien er 100% vegansk og består av vaskeaktive stoffer som brytes lett ned i naturen.
- Vi legger også vekt på å ha en åpenhet rundt ingrediensene vi har, og hvorfor vi har valgt dem. KLAR vil hele tiden jobbe for å spisse produktets videre retning ut ifra hvilken teknologi som kommer på markedet. Neste skritt er blant annet å få korkene i 100% PCR-plast (Post Consumer Recycled). Her jobber vi med leverandøren for å få til dette i løpet av kort tid. Flaskene kan uansett resirkuleres med korken på.
Er du produsent av emballasje eller emballerte varer og ønsker å gjøre disse enda mer miljøvennlige, ta kontakt med Grønt Punkt Norge.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.