Hvorfor skal vi være medlem og hva koster det? Hvordan rapporterer jeg og hvor ligger medlemsbeviset mitt? Hilde Lieng og Lise Milett har snakket med nesten alle som er medlem i Grønt Punkt Norge. Og de sørger for at du får svar på dine spørsmål.
Medlemsservice er viktig for oss i Grønt Punkt Norge. Med 6 600 medlemmer kan det imidlertid komme mange spørsmål i løpet av et år, men målet vårt er at du skal få svar innen 48 timer. Ofte er det Lise Milett eller Hilde Lieng som svarer deg, og duoen i medlemsavdelingen kan svare på nesten alt.
– Ikke nøl med å ta kontakt, vi hjelper dere gjerne. Hvis ikke vi vet svaret, sørger vi for at riktig person i bedriften svarer, sier Lise og Hilde.
For selv om mange spørsmål handler om innmelding, rapportering og vederlag, ser de at mange er opptatt av mer enn dette.
– Stadig flere er mer bevisst på miljøansvaret sitt. De har spørsmål om bærekraft, om emballasjedesign og fokuset er mer grønt enn det var bare for få år siden, sier Hilde Lieng.
Hilde har jobbet i Grønt Punkt Norge i 23 år og er prosjektansvarlig for vederlag i medlemsavdelingen.
– Hvordan har det vært å ha den tittelen i et år hvor vi har vært tvunget til å øke vederlaget så kraftig?
– Vi var tidlig ute og snakket med de største medlemmene våre i forkant, og de fleste viser stor forståelse. Samtidig fikk vi noen telefoner da fakturaen ble sendt ut. Da var det enkelte som lurte på om det hadde skjedd en feil fordi den var høyere enn normalt, sier hun.
Den økte interessen for bærekraft bidrar også til en økt forståelse for at produsentene må ta miljøansvar for det det koster å samle inn og gjenvinne emballasje.
Lise Milett har jobbet 15 år i Grønt Punkt Norge, er prosjektleder for vederlagsanalyser og ringer alle nye medlemmer.
– Vi prøver å komme i kontakt med alle, fordi det er viktig at vi får nok informasjon så vederlaget blir riktig. I tillegg ønsker vi å informere dem om hva de kan få ut av medlemskapet sitt, sier Lise.
Enkelte medlemmer er bare i kontakt med Grønt Punkt Norge ved innmelding, det synes Lise og Hilde er synd.
– Vi ønsker engasjerte medlemmer. Mange er passive, men vi har best dialog med de som er aktive og ønsker å få noe ut av medlemskapet sitt. Grønt Punkt Norge er mer enn en faktura, sier de og oppfordrer:
– Les nyhetsbrevene, delta på arrangementer og bruk oss hvis dere har spørsmål.
Ønsker du å komme i kontakt med Hilde, Lise eller noen andre i medlemskapsavdelingen?
Send epost: medlem@grontpunkt.no
Ring: 22 12 15 00
En viktig gjenganger i spørsmålene som kommer inn til medlemsavdelingen, handler om rapportering.
– Det er viktig at man tar kontakt hvis det er noe man lurer på rundt rapportering. Blir dette gjort feil, blir fakturaen også feil og det må gjøres korrigeringer i ettertid. Dette kan være tidkrevende både for oss og medlemmet, sier Lise.
Hun varsler også at de kommer til å bli strengere på rapporteringene framover.
– Vi har vært ganske fleksible med tanke på rapporteringsfristen, men dette strammer vi inn nå. Systemet må være rettferdig. Blir du forsinket med rapporteringen tar du kontakt, så blir vi enige om en skjønnsmessig faktura i mellomtiden.
Lise og Hilde har også en oppfordring til de som har automatisk fakturering basert på importstatistikken:
– Det er veldig lurt om dere sjekker opp grunnlaget jevnlig. Det er basert på importstatistikk hentet fra SSB og vi har sett at det av og til blir gjort feil der.
PS. Et siste tips fra medlemsavdelingen:
– Medlemsbeviset! Det finner dere ganske enkelt på «mine sider». Så vi setter pris på at man har prøvd å finne det der før man ringer.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.