Motiver til kildesortering
Ved å skape bevisstgjøring rundt de positive konsekvensene av kildesortering og materialgjenvinning, øker du sannsynligheten for at flere kildesorterer.

Hvordan?
Det er flere måter å motivere forbruker til å kildesortere. Motivasjon kan oppnås blant annet ved å appellere til moralsk forpliktelse, omtanke for samfunnet eller følelsen av at en bidrar til et mer bærekraftig samfunn.
- Fortell hvorfor kildesortering er viktig, og at forbruker er et viktig ledd i gjenvinningsprosessen. Ved å vise hva emballasjen kan bli til når den har blitt resirkulert, kan forbruker bli motivert og få følelsen av å bidra.
- Fortell at emballasjen er laget av resirkulerte råvarer, og at det er et resultat av kildesortering.
- Appeller til miljøansvaret og vis hvordan forbruker kan bidra til å ta ansvar.
- Vis hvilke miljøtiltak dere gjør selv.
- Oppfordre til returkartonglotteriet.

Hvorfor er dette viktig?
Kildesortering krever en innsats av forbruker, og mange trenger en motivasjon for å bidra. Atferdsvitenskapen viser også at jo mer innsats som kreves, jo mer motivert må forbruker være. Derfor er det viktig å sørge for at folk er mest mulig motivert til å kildesortere.
"Afterlife Effect"
Hvis man skal motivere forbruker til å kildesortere, er det en studie som viser at effekten blir større hvis man forklarer at kildesorteringen gjør at materialene kan bli til noe nytt, enn kun hvis man oppfordrer til å kildesortere uten å si noe om hva det blir til. Det gir ikke så stor forskjell om man forklarer at materialene kan brukes til å lage et likt produkt som det man kildesorterer, eller om man forklarer at materialene kan bli til noe helt annet. Les mer om Afterlife Effect og studien her