logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Nye reguleringer stiller økte krav til medlemsrapportering
Aktuelt
Nyhet Medlemmer
19. jan. 2024
1
VIKTIG RAPPORTERING: Riktig og detaljert rapportering til returselskapene er viktig både for å ivareta produsentansvaret, og for å følge opp nye krav og regler. FOTO: Grønt Punkt Norge

Nye reguleringer stiller økte krav til medlemsrapportering

Europeiske og norske miljømyndigheter strammer inn regelverket for emballasjeavfall. Det stiller økte krav til produsentansvaret og medlemsrapporteringen av emballasje til returselskapene.

De siste årene har forventningene til avfallsbransjen økt. Både kommunale og private innsamlere har fått strengere krav til hvor mye og hva som skal samles inn og utsorteres. I tillegg har returselskapene for emballasje fått høyere gjenvinningsmål, og EU har strammet til regelverket for produsenter, både gjennom rammedirektivet for avfall, engangsplastdirektivet (SUP) og forslaget til ny emballasjeforordning (PPWR).

De nye reguleringene påvirker også alle som er forpliktet til å ta produsentansvar for emballasje, både med tanke på å redusere bruk, utforme ny emballasje og på rapportering av emballasjemengder til myndighetene gjennom Grønt Punkt Norge. Her finner du en oversikt over reguleringene som kommer.

Sikrer riktig pris og innfrir myndighetskrav

Alle som er forpliktet til å ta produsentansvar for emballasje, må rapportere sine emballasjemengder til et godkjent returselskap. De siste årene har myndighetene krevd stadig mer detaljert rapportering, som har ført til flere varelinjer og endringer i hvordan materialer og emballasjetyper skal rapporteres på «min side».

Grønt Punkt Norge får av og til spørsmål om hvorfor emballasjerapporteringen er så detaljert.

– Vi vet at enkelte medlemmer synes rapporteringen er krevende, men god rapportering er viktig for å sikre at produsentansvaret ivaretas. For at retursystemet for emballasje skal være rettferdig, er vi avhengig av å vite hvor mye av de ulike emballasjeslagene hvert medlem har ansvar for. Når myndighetene samtidig stiller stadig strengere krav til alle aktører i kretsløpet, så vil trolig rapporteringskravene bare øke i fremtiden, sier Elisabeth Kollerød som er leder for medlemsavdelingen i Grønt Punkt Norge.

Hun understreker at medlemsavdelingen bistår alle som trenger hjelp til rapportering av både emballasjemengder og avfallsforebygging.

Implementeringen av engangsplastdirektivet (SUP), er et av regelverkene som allerede har gitt endringer og som vil føre til flere i fremtiden. Direktivet krever blant annet separat rapportering av engangs drikkebegre i plast, enkelte typer matbeholdere av plast, drikkevarebeholdere under 3 liter og bæreposer tynnere enn 50 mikrometer. Enkelte av disse rapporteringskravene har Miljødirektoratet allerede lagt inn i sitt rapporteringsskjema til returselskapene. Bæreposer har blant annet blitt rapportert separat til Miljødirektoratet siden 2021, men fra 2024 blir medlemsrapporteringen tilpasset myndighetsrapporteringen.

For å skape en økt forståelse for rapporteringskravene har vi laget denne oversikten som forklarer bakgrunnen:

  • Riktig pris: Det er ulik pris for håndtering og behandling av ulike typer emballasje. Forskjellen er spesielt stor mellom plastemballasje som går i husholdningsstrømmen og den som går i næringsstrømmen.
  • Stykkrapportering: Noen emballasjetyper er enklere å rapportere i stykke enn vekt. Samtidig skal all emballasje rapporteres i vekt til Miljødirektoratet. Emballasjen som rapporteres i stykk er derfor oppdelt i volumer, ettersom ulike volumer har ulik stykkvekt.
  • Produsentbetaling: Noen emballasjetyper betales av emballasjeleverandører, fordi det forenkler rapporteringen for mange bedrifter og reduserer antallet gratispassasjerer. Emballasjetypene som rapporteres av emballasjeleverandør må skilles ut, for at det ikke skal bli forvirring og risiko for dobbeltrapportering. For at ikke andre bedrifter enn emballasjeleverandører skal rapportere disse emballasjetypene, skiller vi mellom ulike roller i rapporteringen.
  • Kontroll: Skillet mellom ulike emballasjetyper i medlemsrapporteringen gjør det lettere å følge med på innsamling og gjenvinning av de ulike varestrømmene som for eksempel EPS og folie. Flere emballasjetyper gjør det også lettere å oppdage feil og mangler i medlemsrapporteringen.
  • Krav fra Miljødirektoratet og Skatteetaten om rapportering av:
    • emballasje til husholdning og næring hver for seg
    • emballasje av stål og aluminium hver for seg
    • salgsemballasje
    • drikkevareemballasje
    • engangsplast (flasker og etter hvert drikkebeger)
    • bæreposer under 15 mikrometer og mellom 15 og 50 mikrometer
    • ombruksemballasje, inkludert antall rotasjoner per år

Topp Materialer

Flere og nye krav i vente

De siste tre årene har Miljødirektoratet jobbet med å evaluere produsentansvarsordningene i Norge, på oppdrag av Klima- og miljødepartementet. Forslaget som ble lansert høsten 2023 innebærer store endringer for norsk næringsliv. Les mer om forslaget og prosessen her.

Flere av forslagene til nye reguleringer fra 2023 strekker seg inn i 2024. Det er nok mest spenning knyttet til trilog-forhandlingene rundt EUs emballasjeforordning (PPWR), som etter hvert skal implementeres i norsk lovverk. Forordningen foreslår en rekke tallfestede mål til forbedringer og reduksjon av emballasje, som også vil måtte rapporteres i framtiden. Se en foreløpig oversikt i tabell 1.

I 2024 venter vi følgende endringer i rammeverksbetingelsene:

EU / Internasjonalt

  • EU er ventet å vedta den nye emballasjeforordningen (PPWR) før sommerferien. Deretter har medlemslandene cirka 12 måneder på å implementere regelverket nasjonalt. EU gir også Kommisjonen adgang til å utvikle delegerte rettsakter og teknisk veiledning på et senere tidspunkt.
  • En endring av EUs rammedirektiv for avfall var ute på høring i 2023 og er ventet vedtatt i løpet av 2024. Dette vil legge føringer for reduksjon av tekstil- og matavfall, og berører en rekke av Grønt Punkt Norges medlemmer. En viktig endring er at tekstiler skal sorteres ut av avfallsstrømmen (2025) og at det skal settes opp produsentansvar for denne produktgruppen (2028).
    (Som en del av EØS må Norge rapportere til EU på implementering og etterlevelse av regelverket.)
  • Under FN er det ventet at verdenssamfunnet i slutten av 2024 vil ferdigstille forhandlingene om en ny og juridisk bindende konvensjon for å takle den internasjonale plastforurensningen.

Norge

  • Klima- og miljødepartementet er ventet å ferdigbehandle Miljødirektoratets forslag til forskriftsendring av kapittel 6 og 7, hvor det foreslås en rekke endringer til produsentansvarsordninger på emballasje. Deretter vil det sendes ut på høring; 3 måneders høringsfrist er foreslått. Se opptak av webinaret vi arrangerte om temaet lenger ned. 
  • Klima- og miljødepartementet er ventet å ferdigbehandle Miljødirektoratets forslag til forskriftsendring av utvidet produsentansvar for utvalgte engangsprodukter av plast (avfallsforskriften kapittel 7 og 18). Det er ventet 3 måneders høringsfrist. For enkelte kategorier vil vedtak innebære umiddelbar ikrafttredelse, mens for våtservietter og ballonger er ikrafttredelse 31. desember 2024. I løpet av året vil det også gjennomføres en tredjeparts utredning av hvilke kostnader knyttet til forsøpling som skal dekkes av denne produsentansvarsordningen.
  • Departementet er ventet å ferdigbehandle Miljødirektoratets forslag om produktdesignkrav for drikkevareemballasje av plast til engangsbruk. Forslaget innebærer at korker og lokk i plast skal sitte fast på beholderen (3. juli 2024) og at det settes en minimumsgrense for innhold av materialgjenvunnet plast i drikkeflasker (25% i 2025 for PET og 30% i 2030 for alle plastflasker). Dette har opphav i EUs direktiv om plastprodukter,
  • Norske myndigheter ventes å starte implementeringen av emballasjeforordningen i løpet av 2024. Miljødirektoratet har varslet at det skal gjennomføres en høring i forbindelse med implementering i norsk regelverk og at interessenter vil inviteres til et høringsmøte.
  • Klima- og miljødepartementet er ventet å gi Miljødirektoratet oppdrag med å utarbeide et forskriftsforslag og høringsnotat på hvordan en produsentansvarsordning på tekstiler kan og bør settes opp.

EU: Packaging & Packaging waste Regulation (PPWR)

Målet med en felles, europeisk emballasjeforordning er:

  1. Å forebygge bruk og produksjon av emballasje og emballasjeavfall: Ved å tallfeste reduksjon av mengde emballasjeavfall, sette begrensninger på unødvendig emballasje, promotere ombruk og ‘refill’ løsninger.
  2. Fremskynde høykvalitets gjenvinning, inkludert lukkede kretsløp: Målet er å redusere behovet for primære råvarer.
  3. Etablere et velfungerende marked for sekundære råvarer: Ved å øke bruk av gjenvunnet plast i emballasje gjennom forpliktende mål.

PPWR er et ambisiøst forslag, blant annet fordi EUs høye ambisjoner er tallfestet som konkrete krav og mål. Forhandlinger pågår i perioden januar til mars og endringer er forventet. Hovedtrekkene i kommisjonens opprinnelige forslag er gitt i tabell 1.

Tabell 1

Kommisjonens forslag

Detaljer

Materialgjenvinnbarhet All emballasje skal være materialgjenvinnbar fra 2030.
Gjenvinning stor skala Det skal designes for gjenvinning - i stor-skala fra 2035. Kriterier skal etableres.
Krav til resirkuleringsgrad Krav til 65% / 70% resirkulering av alt emballasjeavfall (etter vekt) innen 2025 / 2030.
Reduksjonsmål Mål om å redusere emballasje: 5% i 2030, 10% i 2035 og 15% i 2040 (2018 referanseår).
Økomodulering Differensiert vederlag, eksempelvis basert på innhold av resirkulert materiale eller resirkulerbarhet (fra 2030).
Komposterbar emballasje Krav til at visse typer emballasje skal være komposterbar, som kaffe og teposer, merkelapper på frukt og grønsaker, tynne plastposer (<15 µm).
Makskrav til tomrom Emballasjevekt og volum skal reduseres til et minimum. Maks 40 prosent tomrom.
Pantesystem i flere land Pantesystem for engangsplast og metallbeholdere skal etableres der det ikke allerede finnes.
Mål for ombruk Minimumsmål for ombruk og påfyll, samt til etablering av system for ombruk av visse typer emballasje.
Merkekrav til emballasje Krav til harmonisert merking av emballasje: Skal angi materialinnhold og digital databærer på ombruksemballasje.
Restriksjoner for engangsplast Restriksjoner for bruk av visse typer engangsplast i HORECA-sektoren (fra 2030).
Restriksjon for bæreposer Krav om reduksjon av plastbæreposer til maks 40 per innbygger i året.
Restriksjon på kjemikaliebruk Reduksjon av farlige kjemiske stoffer: Unngå påvirkning på ombruk eller materialgjenvinning.
Emballasjeregister Alle land skal etablere et emballasjeregister.
Produsentansvarsordninger Produsentansvarsordninger skal videreføres eller etableres der hvor de ikke allerede finnes.
Krav til rapportering Betydelige rapporteringsforpliktelser for produsenter, medlemsland og produsentansvarsordninger   

 

Skjermbilde 2024 01 19 090730 playbutton
Miljødirektoratet foreslår store endringer i produsentansvaret. Opptak fra Grønt Punkt Norge sitt webinar om forslaget.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen