Vi får mange spørsmål fra medlemmer om forbudet mot enkelte plastprodukter og merkekravet i det nye SUP-direktivet. Derfor har vi samlet en del av den informasjonen vi har tilgjengelig.
De to første delene av Single use plastic directive fra EU trer i kraft i Norge fra 3. juli 2021.
Forbudet mot enkelte plastprodukter er tatt inn i forskriften, kapittel 2 B
Forskrift om merking er nå ute til høring med frist 12. mai, men i og med at dette er en forordning fra EU er det lite rom for eventuelle særnorske tilpasninger.
Offentliggjøring av høringsforslag for merking med mulighet til høringsuttalelse.
Reglene som trer i kraft er kortfattet:
Det blir forbudt å bringe enkelte engangs plastprodukter i omsetning. Forskriften omfatter bestikk, tallerkener, sugerør, rørepinner, ballongpinner og bomullspinner i plast, i tillegg til take away matbeholdere, drikkebegre og drikkevareemballasje laget av plasttypen ekspandert polystyren ("isopor"), og alle produkter laget av okso-nedbrytbar plast.
Nyhetssak om forbud fra Miljødirektoratet.
Det blir krav om merking av enkelte produkter som er laget av - eller inneholder plast. Forskriften omfatter sanitetsprodukter som bind og tamponger, våtservietter, tobakksprodukter med filter og filtre til tobakksprodukter, og drikkebegre/drikkeglass laget helt eller delvis av plast. Merket er fastsatt av EU og skal være likt for alle EU/EØS land, med tekst på landets offisielle språk.
Nyhetssak om merking fra Miljødirektoratet
Bringe i omsetning:
Den som bringer disse produktene i omsetning i Norge skal sørge for at kravene overholdes. I forslag til ny forskrift er definisjonen forklart slik (høringsnotat): Bringe i omsetning defineres som "å gjøre et produkt tilgjengelig på det norske markedet
for første gang", og at gjøre et produkt tilgjengelig på det norske markedet defineres som "enhver levering av et produkt for distribusjon, forbruk eller bruk på det norske markedet i forbindelse med kommersiell virksomhet, mot betaling eller gratis". Merkekravet gjelder det første leddet i forsyningskjeden innenfor det norske markedet, typisk produsenter og importører, og ikke de senere leddene i kjeden.
Merkekravet gjelder produkter som bringes i omsetning fra og med 3. juli 2021. Produkter som er brakt i omsetning før dette, kan fortsatt gjøres tilgjengelig på markedet uten merking etter 3. juli. I en overgangsperiode vil det altså være mulig og lovlig å selge produkter uten merking. I en overgangsperiode kan merkingen av emballasje/produkter som bringes i omsetning før 4.juli 2022 skje ved å sette på klistremerker.
For å hjelpe våre medlemmer med overholdelse av nye regler har vi utvidet sidene emballasjemerking.no
Her videreformidler vi kravene til merker, tekst, størrelser, farger, fonter samt en bredere forståelse av "bringes i omsetning" mottatt fra Miljødirektoratet. Merkene finnes i nedlastbare versjoner, men produsent må selv påse å endre tekst til norsk ihht. de krav som stilles.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.