Grønt Punkt Norge ønsker nå at sammensatt plastemballasje merkes med ‘Kastes i restavfallet’ og ikke lenger med piktogrammet for plastavfall.
I junis nyhetsbrev oppfordret vi våre medlemmer til å endre merking av sammensatt emballasje. Dette gjelder emballasje som for eksempel suppeposer, kaffeposer og potetgullposer hvor plast er satt sammen med andre materialer som aluminium og papir, med plast som det dominerende materialet.
Tydelig kommunikasjon til forbruker
En av hovedårsakene til at vi kommer med denne oppfordringen er blant annet at forbrukeren alltid har uttrykt forvirring til hvordan de skal sortere denne typen emballasje. Forbrukeren ser at det er emballasje som er sammensatt, og henvender seg til oss om hvor den skal sorteres da de ikke får piktogram og materialene til å stemme overens. Endringen vil gi bedrifter en mulighet til å kommunisere tydeligere ut til sine forbrukere. Jo tydeligere et produkt er merket, jo tydeligere viser det også at man er opptatt av sortering og gjenvinning.
Tydelig merking vil også spare både bedrift og miljø da man unngår både kostnader knyttet til innsamling i kommunene og deretter frakt til Tyskland hvor emballasjen likevel blir utsortert som restavfall. Med dagens teknologi blir denne typen sammensatt emballasje sendt til energiutnytting, og kan ikke gjenvinnes. Derfor er det bedre at den sammensatte emballasjen går i restavfallet i Norge istedenfor at den sendes inn i systemet som er designet for gjenvinning.
Det vil ta tid
Vi har forståelse for at ny merking vil ta tid, men denne type emballasje bør nå merkes med tekst “Kastes i restavfallet”. Vi vet at viljen for å kunne tilby gjenvinnbar emballasje er stor blant våre medlemmer. I prosjektet Design for gjenvinning samarbeider vi allerede med flere av landets største produsenter. I fellesskap ønsker vi å se på emballasjeløsninger som oppnår bedre materialgjenvinning, uten at det går på bekostning av brekkasje, trygghet og matsvinn. Suppe, kaffe og potetgull er vanskelige produkter å emballere for å bevare god kvalitet, men vi håper dere kontakter oss for en uformell samtale rundt dette viktige temaet.
Bedriften har fortsatt produsentansvar for all emballasje til tross for at den ikke kan gjenvinnes. Vederlaget går til å motivere og finansiere innsamling og gjenvinning, så vi i fellesskap oppfyller myndighetenes krav til næringslivet. Merkene finner dere her.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.