Fire bærekraftige emballasjetrender i 2019

17.06.2019 | Nyhetsbrev | medlemmer

De siste årene har antall bedrifter som fokuserer på smartere og grønnere emballasje økt. De engasjerte bedriftene er med på å skape en trend for typiske områder det er mulig å endre emballasjen.

Norske bedrifter jobber som aldri før med å designe sin emballasje for gjenvinning. Arbeid med avfallsforebygging gjennom de to siste årene har ført til fire tydelige emballasjetrender:

1. Skifte til mono-materialer gir økt materialgjenvinning

  • Mills økte gjenvinnbarheten på 145 tonn plastflasker ved å endre etiketten til samme type materiale som flasken.

      
    Fra venstre: Ole Kristian Vestbekken, fagsjef for emballasje i Mills og Kjersti Hurum Trømborg, fagsjef emballasje i Orkla Foods Norge

  • Orkla gjorde det samme  med sine Idun ketchupflasker og skapte mer smidig gjenvinning av flasken i sorteringsanleggene.
  • Bakehuset sparer 70 tonn plast årlig og øker gjenvinningsgraden på brødposene sine ved at de har fjernet vinduet på posene.


2. Økt bruk av resirkulert plast og fornybart materiale

3. Reduser og fjern emballasje

  • Cloetta reduserte sine Godt & Blandet-poser, og trosset den potensielle faren for redusert salg ved at forbruker kunne velge en av konkurrentenes større godteposer fremfor Cloettas tilnærmet like store.

      
    Ann Cathrin S. Irgens, brand manager for Cloetta


  • Empack NOR har redusert tykkelse på sin strekkfilm, noe som kan føre til en reduksjon på 5000-10 000 tonn transportfolie per år.

     
    Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS

4. Forbrukerhensyn i enda større grad

Et punkt alle bedriftene nevnt ovenfor er opptatt av. Emballasjen skal være enkel og logisk å bruke, samtidig som endringer aldri skal påvirke produktet som emballasjen er ment å beskytte.

Vår emballasje skal helst være med på å gjøre dagen enklere for personen som skal håndtere den. Emballasjen skal passe produktet samtidig som den skal være brukervennlig (Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS).

Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ (Anne Støren, produkt- og prosjektansvarlig KLAR).