logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Tips til utvikling av bedre emballasje
Aktuelt
Nyhetsbrev Medlemmer
10. des. 2018

Tips til utvikling av bedre emballasje

roerosmeieriet-drikkekartonger.jpeg

Skal en bedrift bidra med emballasjeoptimering som monner, må man starte med å ofre noe. Budskapet er klart fra Rørosmeieriet AS og Interbrands Norway AS, som er blant bedriftene som har optimert sin fiberemballasje.

De to bedriftene har integrert design for gjenvinning i sitt arbeide og jobber jevnlig med å forbedre emballasjen. Det er spesielt tre punkter de trekker ut fram som oppskriften på å få en mer bærekraftig løsning ut i butikkene:

  1. Samarbeidspartnere som deler samme visjon
  2. De uunngåelige aspektene: tid og penger
  3. Være forberedt på motgang og utfordringer før man når målet

Tid til detaljer

Rørosmeieriet har lansert nye drikkekartonger som har sørget for 40 prosent lavere CO2-avtrykk fra 2016 til 2018.

Kommunikasjonssjef i Rørosmeieriet, Gunhild Sun Bellsli, forteller at den nye kartongen er resultatet av et tett samarbeid mellom meieriet, og deres produsent av drikkekartong, Elopak.

Kommunikasjonssjef i Rørosmeieriet, Gunhild Sun Bellsli

– Både vi i Rørosmeieriet og Elopak har avtalefestet bærekraftsfokus i samarbeidet, og dermed har vi felles mål og verdier om forbedringer på dette punktet. Det ytterste og trykkvennlige laget på drikkekartongene er nå fjernet, og derfor ble det mer krevende å få til et emballasjedesign som fungerer godt i hylla. Det er slike detaljer man kan ende opp med å bruke både tid og penger på, men som gjør at produktet og emballasjen til sist blir bærekraftig, sier Bellsli.

Utover et godt samarbeid med produsent og mye tålmodighet viet til detaljene, er det spesielt ett aspekt Bellsli mener bedriften må ta ansvar for.

Øk ditt eget kunnskapsnivå

– Begynn med å spørre nåværende leverandører om de kan tilby mer miljøvennlige løsninger. Kanskje har de allerede en løsning klar, som de ikke har presentert for deg ennå? Her er det også viktig at man har gjort et forarbeid og tilegnet seg nok kunnskap til å kunne ta opplyste valg, legger hun til.

Hver bedrift er forskjellig, og utfordringene man kanskje blir stående fast ved varierer basert på hvilke endringer som gjøres.

For Interbrands Norway AS sin del handler neste skritt om å få med seg forbruker på laget. Daglig leder, Øyvind Berg, opplyste nylig til Dagbladet at deres optimering av kartongvinen Tommasi, vil kunne fjerne 1,2 tonn plast.

Forbrukeren må med!

Plasthank på kartongvinen har eksistert lenge, mye på grunn av våre inngrodde vaner. Hvordan forbrukeren reagerer på den nye løsningen, er derfor noe Berg vet at de må være oppmerksomme på når de avgjør om de vil  fortsette med endringen.


Daglig leder i Interbrands Norway AS, Øyvind Berg

– Vi må teste om forbrukerne aksepterer mangel på hank før vi tar skrittet fullt ut med å endre de resterende boksene fra Tommasi. Det koster å være pionér, og vi må tåle noe motgang. Samtidig må vi være ærlige på at hvis salget går ned på disse kartongene på grunn av endringen, vil håndtakene komme raskt tilbake, sier han.

Berg håper ikke dette blir tilfellet, fordi han mener dette er en nyvinning vi burde kunne leve med.

Kan fjerne 1,2 tonn plast: Her er hanken på vinen integrert i emballasjen

– Jeg opplever at mange liker å tenke både økologisk og bærekraftig, men hvis det får ufordelaktige konsekvenser som rammer oss direkte, så er det plutselig ikke så viktig. Et eksempel til ettertanke: i Australia kunne vi nylig lansere en ny kartongvin uten ekstra håndtak helt uoppfordret, fordi kartong med integrert håndtak i emballasjen allerede er vanlig “down under”, forteller Berg.

Samlede optimeringstips fra Rørosmeieriet og Interbrands til andre bedrifter:

1.spør leverandører om mer miljøvennlige løsninger

2.gjør forarbeidet - øk eget kunnskapsnivå for å kunne ta mest mulig opplyste valg

3.tenk langsiktig og vit at et eventuelt samarbeid med utenlandske produsenter kan ta tid

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen