logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Tips til optimering av emballasje i forebygging av matsvinn
Aktuelt
Nyhet
23. apr. 2018

Tips til optimering av emballasje i forebygging av matsvinn

handlevogn.jpg

Prosjektet ‘Maten vi kaster’ fra 2017 har studert forbrukeres mathåndtering som påvirker matsvinn. Samtidig har forskningsprosjektet også synliggjort hvilke forebyggende tiltak mot matsvinn som kan gjøres med plastemballasjen.

Forskerne Marie Hebrok og Nina Heidenstrøm ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO har gjort dybdeintervjuer i 26 norske hjem om matkastevaner. Heidenstrøm er ikke i tvil om at et av de mest avgjørende grepene fra produsenters side vil være å tilrettelegge mest og best mulig for forbrukeren.

-Det må iverksettes strukturelle overordnede tiltak. Det vil for eksempel være interessant for forbrukeren at det utvikles nye teknologier som kan gjøre det enklere å vurdere holdbarhet uten at forbrukerne trenger å investere mer tid eller penger.

Synlighet og tilgjengelig informasjon
Hebrok foreslår at man kan tilpasse emballasjen slik at den blir mer praktisk for forbrukeren å håndtere.

-Tuber og glass som hindrer produktets synlighet gjør at mye mat går i søpla. Det er vanskelig å se om produktet har blitt muggent eller ikke. Synlighet inn til selve produktet er derfor en utrolig viktig faktor ved matemballasje. Vi foreslår også oppdeling av forpakninger i form av lommer eller rom som kan bidra til å øke holdbarheten på produktet. Slike tiltak vil øke forbrukernes trygghet på at maten er spiselig.

Heidenstrøm mener også informasjon på emballasjen bidrar til forhindring av matsvinn.

-Merking på pakningen kan hjelpe forbrukeren å evaluere om produktet er dårlig. Det kan for eksempel være et produkt som har lang holdbarhet, men som likevel er vanskelig å vurdere på grunn av farge eller konsistens. Tilgjengelig informasjon om hvordan produktet skal se ut og lukte vil hjelpe forbrukeren her.

  Marie Hebrok (t.h) og Nina Heidenstrøm har forsket på våre matkastevaner, FOTO:Sonja Balci, OsloMet

                                    

Vis gjerne til plastemballasjens flere funksjoner
Heidenstrøm peker også til hvorfor det er nærliggende for forbruker å se på plastemballasjen som et unødvendig onde.

-Det er viktig at forbruker blir kjent med hele distribusjonskjeden. Forbrukeren ser gjerne ikke fordelen plastemballasjen har under transport hvor den forebygger matsvinn ved å forhindre at maten blir klemt eller råtten på veien. Det forbrukeren ser er fra det punktet produktet ligger i butikken, og dermed føler de seg tvunget til å ta med plastemballasjen hjem.

Kom nær forbrukerens hverdag
Videre tror også forskerne ved SIFO at produktenes tilrettelegging for hverdagen er et nøkkelgrep produsenter kan handle ut i fra.

-Oppskrifter på forpakningene vil kunne hjelpe. Informasjonen må nemlig være på produktet da det fører til en større mulighet for at forbrukeren drar nytte av den -for eksempel en såkalt ‘bruksanledning’ på etiketten. Det er ikke plass i forbrukerens hverdag til å bruke masse tid på å bli miljøbevisste. Det må tilrettelegges slik at det kan integreres inn i rutinene. Kom så nær forbrukerens hverdag som mulig!, oppfordrer Heidenstrøm.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen