logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Storpakning redder sommerens issalg
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
20. jul. 2017

Storpakning redder sommerens issalg

qocqucnuzk4skvztqfyt.jpg
Sommer og is hører sammen, men hva med emballasjen?

I en landsdekkende måling foretatt av TNS forteller over seks av ti nordmenn at de pleier å levere inn plastboksene som isen kommer i med plastgjenvinningen. Én av fire kaster boksene i restavfallet.

Mens en kjøligere forsommer gjorde at vi har kjøpt mindre småis, fyller vi i stedet fryseren hjemme med multipakker og isbokser. Det kan gi en uventet miljøgevinst.

Endelig er sommeren på vei over store deler av landet. Yr.no melder om temperaturer opp mot 30 grader de nærmeste dagene.

Sommer og is hører sammen, synes mange. Og når varmen lar vente på seg, slik den gjorde i mai og deler av juni, kjølner interessen for spontane iskjøp i butikk og storkiosk. Det har produsenten Hennig-Olsen merket seg.

– Sommeren i år har vært kald sammenlignet med i fjor, og dermed har salget av småis sunket med 1,5 prosent. Heldigvis har vi klart å utjevne dette ved å satse på multipakker med blant annet kroneis. Det har også gått mye kuleis og softis, blant annet til cateringmarkedet, forklarer John Kjellesvik, salgsdirektør i Hennig-Olsen. .

Derfor kan den tradisjonsrike isprodusenten notere seg en total salgsvekst på 2,3 prosent så langt i år.

6 av 10 isbokser kildesorteres

Kari-Lill Ljøstad, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt Norge, forteller at kartongen som følger med multipakkene, og ikke minst plastboksene som kuleisen kommer i, er avfall som enkelt lar seg materialgjenvinne. Hun er derfor glad for at sommerens forbrukertrender går mot denne typen isprodukter.

– Det er lett å skylle en isboks og legge den sammen med annen plastemballasje i kommunens innsamlingsordning. Dermed stiger gjenvinningsgraden og flere ressurser går tilbake til kretsløpet der de brukes til å lage nye produkter. Dette gjør at bruken av jomfruelig plast kan reduseres, noe som legger til rette for mer bærekraftig produksjon og forbruk, sier Ljøstad.

I en landsdekkende måling foretatt av TNS forteller over seks av ti nordmenn at de pleier å levere inn plastboksene som isen kommer i med plastgjenvinningen. Én av fire kaster boksene i restavfallet.

– Det er positivt at de fleste husstander kildesorterer denne emballasjen, men undersøkelsen vår antyder at enkelte har en vei å gå, kommenterer Ljøstad.

Bruker boksene til oppbevaring

Om lag hver tredje husstand bruker plastboksene til oppbevaring av andre ting etter at de er tomme.

– Det er selvsagt helt legitimt å bruke plastemballasje til oppbevaring av for eksempel assorterte skruer og muttere. Men når boksen har gjort nytten sin håper jeg at den til slutt blir kildesortert ordentlig, sier Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge.

Ljøstad roser Hennig-Olsen for å ta ansvar for innsamling og gjenvinning av emballasjen sin gjennom mangeårig medlemskap i en returordning. Siden 1997 har produsenten vært medlem i Grønt Punkt Norge, som drifter innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge.

Hanne Jørgensen, leder for samfunnsansvar i Hennig-Olsen, forteller at alt avfall fra fabrikken til Hennig-Olsen enten går til gjenbruk, materialgjenvinning eller energigjenvinning.

– Vi har tilrettelagt for kildesortering og har en sorteringsgrad på 95 prosent inne på fabrikken vår. Gjenvinningsgraden ligger på 100 prosent. Dessuten jobber vi med å minimere energi- og ressursbruken samt redusere klimaavtrykket vårt, sier hun.

(Pressenytt)

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen