Hvilke plikter har du som produsent, og hvordan rapporterer Grønt Punkt Norge dette arbeidet på vegne av våre medlemmer? Her får du en oversikt.
Ifølge Avfallsforskriften kapittel 7 skal alle bedrifter som importerer eller produserer emballasje eller emballerte produkter til Norge, arbeide for avfallsforebygging.
I Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningens webinar om dette temaet 7. februar fortalte Miljødirektoratet om både plikten til arbeidet og rapportering av det. Du kan se opptak her:
Avfallsforebygging betyr å hindre at avfall oppstår, og reduksjon topper avfallspyramiden som illustrerer avfallspolitikken i både Norge og EU.
I webinaret ble det også understreket hvilket ansvar norske produsenter har for å bidra til at Norge skal innfri de ambisiøse kravene til materialgjenvinning fram mot 2030.
– Dere som produsenter har stor påvirkning på hva som ender opp til materialgjenvinning av den emballasjen dere setter på markedet. Med god hjelp fra returselskapet og de verktøyene som Grønt Punkt Norge har, kan dere ta grep for å bidra til at vi tar steg nærmere en sirkulær-økonomi, sier senioringeniør Gyda Hellgren, seksjon for sirkulær økonomi i Miljødirektoratet.
Miljødirektoratet understrekte i webinaret at både arbeidet med avfallsforebygging og rapporteringen av dette, skal være i tråd med vedlegg 1 i Avfallsforskriften.
– Vedlegget har ikke fått den oppmerksomheten det fortjener. Nå ønsker vi å løfte dette, blant annet fordi endringer som kan komme fra EU også kan føre til endringer i vedlegget, sier Hellgren.
Vedlegg 1 stiller en rekke krav til emballasjen:
Alle detaljer i vedlegget finner du her.
I tillegg til at alle produsenter er forpliktet til å arbeide med avfallsforebygging, er de også forpliktet til å rapportere innsatsen for og resultatet av forebyggingen.
– Det skal også rapporteres på overholdelsen av kravene til emballasjens sammensetning slik den fremgår av vedlegg 1 i forskriften, og framtidige planer for avfallsforebygging. Det skal rapporteres på tiltak, kompetanse og informasjon. Utviklingen i mengden emballasje som oppstår i tonn og prosentvis endring fra foregående år, sier Gyda Hellgren.
Denne rapporten skriver Grønt Punkt Norge i samarbeid med Emballasjeforeningen, på vegne av våre medlemmer. Det betyr imidlertid ikke at du som produsent ikke trenger å forholde deg til kravene om avfallsforebygging i Avfallsforskriften.
For at rapporten skal innfri Miljødirektoratets krav, skal den blant annet inneholde eksempler. Har du allerede rapportert til Plastløftet vil vi bruke disse eksemplene i rapporten. Andre eksempler innen design for gjenvinning eller design for kildesortering sendes til johannes@grontpunkt.no. Send oss gjerne to bilder (et før og et etter) og en beskrivelse på maksimalt 200 ord som forklarer hva forbedringen består av. Vi trenger eksemplene senest 1. mai.
Tilbakemeldingen fra Miljødirektoratet på rapporten for 2020 (levert juni 2021) er at den gir et godt inntrykk i utviklingen av emballasjebruk i utvalgte dagligvaregrupper og en oversikt over kompetanse og informasjonsarbeid som er gjennomført.
– For oss i myndighetene er det spesielt interessant å lese om design for gjenvinning og gjenvinningskalkulatoren som er gode tiltak for å fremme emballasje som kan gjenvinnes, og som samtidig reduserer unødvendig emballasjebruk. Når det gjelder Plastløftet så ser vi på det som et godt tiltak. Det viser en helhetstenkning rundt emballasjebruk, som å bruke materialer som er gjenvunnet, redusere mengden emballasje og lignende, sier Gyda Hellgren.
Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningen er allerede i gang med rapporteringen for 2021, og rapporten vil inneholde:
Emballasjeutviklingen i Norge er hoved-dokumentasjonen i rapporteringen og inneholder indikator- og handlekurvrapport skrevet av Norsus. Indikatorrapporten viser totalutviklingen i emballasjebruken for et utvalg bransjer. I tillegg analyseres utviklingen for 25 utvalgte næringsmiddelbedrifter, som er blant de 40 bedriftene med størst emballasjebruk målt i vederlagsavgift til Grønt Punkt Norge. Handlekurvrapporten viser emballasjemengde fordelt på næringsmiddel. Det er valgt ut 13 varegrupper som skal gi et representativt bilde av en typisk norsk handlekurv.
Emballasjeoptimering er en viktig del av Emballasjeforeningens daglige arbeid og vil ta for seg kontinuerlige forbedringer av emballasjen i hele verdikjeden. Viktige momenter i denne delen er blant annet arbeidet i Circular Packaging Cluster og Packman. Hvis dere har eksempler på emballasjeoptimering som vi kan ta med i rapporten, kan dere sende dem til yngve@emballasjeforeningen.no.
Design for gjenvinning, design for kildesortering og Plastløftet er en stor del av Grønt Punkt Norge sitt arbeid, og tilbud overfor medlemmer. Denne delen av rapporteringen vil derfor inneholde både returselskapene i Grønt Punkt Norge familien sitt arbeid og verktøy, men også hvordan det gir utslag gjennom konkrete eksempler fra medlemmer.
Design mot forsøpling er nytt i 2021-rapporten og formålet er å sette søkelyset på arbeidet som blir gjort for å forhindre de negative effektene emballasjeavfall har hvis de kommer på avveie og forsøpler.
I henhold til avfallsforskriften kapittel 7 skal emballasje som omsettes i det norske markedet oppfylle kravene i forskriftens vedlegg 1. Kravene anses å være overholdt dersom emballasjen er i samsvar med harmoniserte EU-standarder (CEN), eller nasjonale standarder som er oversendt EU-kommisjonen (NS-EN 13427-13432).
I samarbeid med Emballasjeforeningen arrangerer vi webinar 7. april kl. 13.00 om hvordan denne rapporteringen vil gjennomføres.
Meld deg på det webinaret her!
Hva er avfallsforebygging?
Etter EUs definisjon innebærer forebygging tiltak som gjøres før et stoff, materiale eller produkt har blitt avfall, og som reduserer:
1) mengden avfall, både total mengde og enkelte avfallstyper (kvantitativ forebygging)
2) de negative effektene av avfallet på miljøet og menneskers helse ved at avfallet ikke kommer på avveie og forsøpler (kvalitativ forebygging), eller
3) innholdet av skadelige stoffer i materialer og produkter (kvalitativ forebygging).
Kilde: Miljødirektoratet
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.