Empack NOR har utviklet strekkfilmer som kan redusere vekten av transportfolie med rundt 40 prosent. Det betyr en reduksjon på 5 000 -10 000 tonn transportfolie per år.
Kjell-Erik Dahl er salgssjef i Empack NOR AS som er totalleverandør av emballasje til industri og lager. Bedriften er fremoverlent i forbindelse med klimatiltak - blant annet med hvordan de kan redusere unødvendig bruk av plast.
– Empack Nor er en ren handelsbedrift og eier ikke egen produksjon. Dette gir oss fordelen av å kunne jakte på best produkt til enhver tid. Etter mye testing gjennom mange år har vi funnet produsenter som gir oss ønsket kvalitet og ikke minst utvikler produktene og emballasjen sin med tanke på fremtiden, forteller Dahl.
Dahl er klar på at industrien må ta et ansvar når det gjelder hvordan plast produseres og brukes. EUs plaststrategi synes kanskje å ligge et stykke frem i tid, men det gjelder å handle nå.
– Ny teknologi har gitt oss muligheter som for kort tid siden ikke var mulig, og når testene vi har gjort har vist at behovet for tradisjonell strekkfilm kan erstattes av tynne ekstremfilmer, ble valget veldig enkelt: Hvorfor bruke mer plast enn det man trenger?
Den nye strekkfilmen fører til et senket plastforbruk på inntil 30-50 prosent, men den bidrar også til flere fordeler for klima og miljø.
– Med tanke på at CO2-avtrykket på LDPE-plast ligger på ca 2,5 kilo per kilo plast, vil reduksjonen totalt ha stor miljøpåvirkning. Samtidig ser vi at dette normalt også gir innkjøpsbesparelse på mellom 10-30 prosent. Andre gevinster ved strekkfilmen er blant annet flere meter på rullen som gir færre rullbytter, enklere innkjøp, besparelse i vederlag og bedre avfallshåndtering for varemottak som vil ha betydelig mindre avfall å håndtere, sier Dahl.
NY STREKKFILM: Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS, FOTO: Empack NOR
Salgssjefen legger ikke skjul på at det ligger mye arbeid bak å endelig kunne tilby denne typen strekkfilm. Empack NOR har brukt lang tid på å tilegne seg kunnskap om best practice av strekkfilmen, og viderefører denne kunnskapen både til de som skal jobbe med produksjonen, og til de som ønsker å bruke den.
– Sammen med fabrikkene vi har avtaler med har vi fått muligheten til å være med på utviklingen og får opplæring i hvordan tynne filmer lages og fungerer. Det har ført til at vi har kunnet jobbe videre med skolering av våre forhandlere som har vært på kurs hos oss for å se hvordan - og at dette fungerer i praksis. Når man jobber med tynne ekstremfilmer er det viktig at man forstår samspillet mellom strekkfilmen, maskinen og produktet som skal pakkes. Det er ikke kun varene som skal sikres under transport - filmen skal også sørge for trygg ferdsel i trafikken uten fare for uhell på veien.
Det vil alltid være utfordringer når en bedrift bestemmer seg for å gå nye veier. Dahl kan fortelle at en av de første og største utfordringene Empack NOR støtte på var folks generelle holdning til endring. Når man først hører om tynnere strekkkfilm tenker man kanskje automatisk at den er svakere.
– Når vi startet arbeidet med tynne ekstremfilmer opplevde vi raskt utfordringer. Den største var holdningen til endring hos folk flest. For fem år siden ble vi møtt med skepsis og en generell «dette fungerer ikke for oss».
Han trekker frem de to siste årenes fokus på smartere bruk av plast og bedre ivaretakelse av miljøet som redningen for at folk endelig forstod viktigheten av arbeidet de forsøkte å gjøre med strekkfilmen. Men det er ikke kun denne utfordringen de har jobbet med å løse.
– Andre utfordringer har vært maskiner som ikke alltid er optimalt innstilt. Våre tynne ekstremfilmer tåler mye strekk og de er best når filmen utnyttes maksimalt. Derfor blir ofte optimaliseringen også et maskinteknisk element som påvirker strekket etter hvordan man “girer” maskinen.
Gjennomgående tydelighet på plastens fordeler og ulemper har hjulpet Empack NOR å fokusere på avfallsforebygging og tilby et produkt som både sparer miljøet for unødvendig mengde plast, bidrar til mindre CO2-utslipp og ivaretar kunden ved at emballasjens funksjon er det viktigste fokuset.
– I dag er plastavfallet vårt blitt en råvare og skal benyttes til å skape nye produkter. Kall det gjerne sirkulær økonomi eller bærekraft. Faktum er at det vi selger er avfall og et nødvendig onde. Jeg pleier ofte å si at plasten svakhet også er dens styrke - den har en ekstrem overlevelsesevne. Derfor skal den sorteres riktig slik at den kan bli ny råvare. Empack NOR er opptatt av det vi kaller praktisk design. Vår emballasje skal helst være med på å gjøre dagen enklere for personen som skal håndtere den. Emballasjen skal passe produktet samtidig som den skal være brukervennlig, avslutter salgssjefen.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.