I årets nasjonale forbrukerkampanje bruker Grønt Punkt Norge statistikk for å motivere flere unge menn til å kildesortere.
Sist Grønt Punkt Norge og returselskapene Plastretur, Norsk Metallgjenvinning og Norsk Returkartong var like målrettet i en kommunikasjonskampanje var det Atle Antonsen som ba menn over 40 år om å skjerpe seg. I år er unge menn hovedmålgruppen.
– Bakgrunnen er at vi har statistikk som viser at menn under 30 år er dårligere til å kildesortere enn alle andre aldersgrupper. Det ønsker vi å gjøre noe med, og har derfor laget en kampanje som er spesielt rettet mot dem, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.
Hun legger til at konseptet også skal treffe flere rundt målgruppen.
– Med kampanjen ønsker vi også å motivere befolkningen rundt de unge mennene. Vi tror det er mange mammaer, kjærester, besteforeldre, søsken og fedre som kan kjenne igjen budskapet vårt, sier Ljøstad.
Et annet viktig kreativt grep i årets kampanje er profileringen av de nasjonale sorteringsmerkene.
Se alle filmene nederst i saken.
Det er Alexander Reklamebyrå som har utviklet kampanjen sammen med et ungt kreativt team fra Los&Co. De har latt seg inspirere av den store mengden statistikk som Grønt Punkt Norge innhenter gjennom hele året. Ved å sammenligne statistikk om kildesortering med annen tilfeldig og litt «fun facts»-statistikk for målgruppen skal oppmerksomheten til de som ikke kildesorterer fanges.
– «Å gjøre det for miljøet» argumentet funker ikke helt på denne målgruppen. Derfor ville vi heller gjøre det å kildesortere til en identitetsmarkør, et bevis på at du har ting på stell, rett og slett blitt «voksen», sier kreativt team Ying Hau, Renas Kehreman og Simen Elverhøy.
Det er produksjonsselskapet Pryser og regissør Patrik Syversen som står bak filmene, som er spilt inn i et reelt kollektiv. Kampanjen vil fra uke 35 være synlige både på TV, i digitale medier som nettaviser og ulike streamingkanaler, i tillegg til sosiale medier og utendørs reklame.
For å nå årets målgruppe, skal det i tillegg til den tradisjonelle kampanjen, produseres ekstra innhold til de kanalene unge menn bruker tiden sin.
– Youtube har vi blitt godt kjent med de siste årene, men TikTok og Snapchat er kanaler vi ikke er så erfarne med. Men skal vi motivere målgruppen må vi nå dem der de er med riktig innhold, sier Kari-Lill Ljøstad.
Grønt Punkt Norge og returselskapene har i 30 år laget nasjonale forbrukerkampanjer som skal motivere flere til å kildesortere mer. Siden 2017 har dette også vært et krav i avfallsforskriften.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.