Regjeringens nye plaststrategi legger blant annet vekt på mer bærekraftig bruk av plastprodukter, utvidet produsentansvar og økt gjenvinning av plastavfall. Strategien samler hovedsakelig allerede vedtatt politikk, men mangler et girskifte for å nå nye, ambisiøse mål og ikke minst en klar tidslinje for implementering.
10. august lanserte regjeringen «Noregs Plastststrategi», som du kan lese her.
I strategien kommer det fram at regjeringen ønsker å øke mengden plastavfall som gjenvinnes og sørge for mer bærekraftig bruk av plastprodukter. I tillegg hindre plastforsøpling og sørge for gode tiltak knyttet til opprydding.
– Plastavfall på avveie er et av vår tids raskest økende miljøproblem. Det er en trussel mot livet både i hav og på land. Vi må bli smartere i måten vi bruker plast på. Vi må bli smartere i måten vi håndterer plast på når den blir avfall, og vi må hindre at plastavfall ender opp i naturen, sa statsminister Erna Solberg da hun la fram strategien.
Grønt Punkt Norge er glad for at det kommer en egen strategi for plast, i tillegg til den nasjonale strategien for sirkulær økonomi.
– Vi savner likevel flere konkrete tiltak. Strategien identifiserer hovedsakelig problemer og utfordringer vi allerede er godt kjent med og lister opp allerede vedtatte tiltak. Den sier imidlertid lite nytt om hvordan regjeringen tenker vi skal intensivere innsatsen for å nå fastsatte mål i 2025 og 2030, som tydelig ikke er oppnåelig med dagens fart. Vi hadde håpet at strategien inneholdt mer enn en beskrivelse av nåsituasjonen, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Emballasje og produsentansvar blir godt omtalt i strategien. Den slår også fast at det er behov for mer kunnskap om plast som settes på markedet i Norge og i hvilken grad den materialgjenvinnes.
Her er noen av hovedpunktene som strategien fremhever som viktig i tiden framover:
Plaststrategien framhever også Grønt Punkt Norge sitt Plastløftet-initiativ, som et særskilt vellykket tiltak mot nye mål. Bedrifter som tar Plastløftet forplikter seg til å øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje, kutte unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning. I år har totalt 58 bedrifter tatt Plastløftet, og i mars ble TINE, Orkla og Arcus premiert for å ha bidratt til at plastemballasjen deres er mer innovativ og bærekraftig. I 2020 kuttet deltakerne til sammen 1 017 tonn plast og erstattet 8 857 tonn jomfruelig plast med resirkulert.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.