logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Julen er høysesong for elektriske og elektroniske produkter
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
16. des. 2014

Julen er høysesong for elektriske og elektroniske produkter

lltigif3gmlhyk49sdjl.jpg

Nettbrett er på topp på nordmenns ønskeliste til jul. Med storhandel av elektronikk i desember, er det ekstra viktig å være miljøansvarlig.

Nettbrett øverst på ønskelisten: Desember er høysesong for handel av forbrukerelektronikk, og mye av emballasjen havner hjemme hos folk. Da er det ekstra viktig å kildesortere. Foto: Johnny Syversen. 

Nordmenn handler elektronikk for nesten 29 milliarder i året, viser tall fra SSB. Og julen er høysesong for elektronikkhandel. Øverst på ønskelisten troner nettbrett og trådløse lydprodukter.

Enten du kjøper nettbrett, ny mobiltelefon eller en TV er varen pakket godt inn for å unngå skade. Og nordmenn handler mye elektroniske og elektriske produkter. I 2013 handlet vi for over 28 milliarder kroner ifølge SSBs omsetningstall. Deres importstatistikk viser at handelen har økt med over 8 prosent i 2014. Papp, kartong og plast som beskytter disse produktene utgjør årlig hele 40 000 tonn. Med mange harde pakker under treet, havner mye av emballasjen hjemme hos folk i julen.

– Emballasjen beskytter elektronikk mot støt og skader, og har derfor en viktig funksjon. Det er like fullt viktig at den kildesorteres slik at vi tar best mulig vare på miljøet, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Bransjen tar ansvar

Helge Åmotsbakken, miljødirektør i Elkjøp, kan fortelle at trådløse lydprodukter, nettbrett og smarttelefon er de store bestselgerne nå i desember. Med økt handel og forbruk før jul, er Åmotsbakken ekstra opptatt av å tenke miljø.

– Vi har et stort ansvar ettersom vi er en såpass stor aktør. Vi jobber kontinuerlig med miljøspørsmål og samler inn cirka 35 000 tonn kasserte el-produkter i året som gjenvinnes. Gjennom avtalen med Grønt Punkt tar vi ansvar for at all emballasjen som sendes ut på markedet blir forsvarlig gjenvunnet. Vi jobber med miljø på mange fronter og er den eneste elektrokjeden her i landet som har en egen miljøavdeling, forteller miljødirektøren.

En samarbeidsavtale mellom Grønt Punkt Norge og flere av returselskapene for EE-produkter har gjort det enklere for produsenter og importører å ta miljøansvar for emballasjen rundt produktene.

Avtalen gjør at EE-selskapene kan tilby sine medlemmer å rapportere bedrifters emballasjebruk til Grønt Punkt, som dermed kan fakturere bedriften direkte. Elkjøp, Komplett og Lefdal er blant mange elektronikkforhandlerne som har inngått et samarbeid med Grønt Punkt Norge.

Håper flere tar miljøansvar

Jaana Røine i Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere blir med på emballasjedugnaden.

– Mengden emballasje fra elektriske og elektroniske produkter er stor, og alle virksomheter bør ta miljøansvar for dette. I tillegg er emballasjen rundt disse produktene, sammen med leketøy, spesielt utsatt for kritikk om overemballering. Da er det ekstra viktig å bidra inn i gode returordninger for emballasjeavfallet, for å kunne vise at miljøansvaret er ivaretatt, sier Røine.

(Av Maren Bleskestad, Pressenytt)

Fakta om EE-emballasje og gjenvinning:

  • Emballasje rundt elektriske og elektroniske produkter utgjør årlig om lag 40 000 tonn. Hadde alt dette blitt kildesortert riktig hadde vi spart miljøet for rundt 50 000 tonn CO2.

 

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen