logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Innen 2030 skal Löfbergs emballasje kun bestå av gjenvunnet eller fornybart materiale
Aktuelt
Nyhet
18. feb. 2019

Innen 2030 skal Löfbergs emballasje kun bestå av gjenvunnet eller fornybart materiale

loefbergs-new-design-medium.jpg
Innen 2030 vil Löfbergs kun ha emballasje bestående av resirkulert eller fornybart materiale.

Kaffeprodusenten Löfbergs har satt seg et klart mål. Nå deler de tips om hvordan andre bedrifter kan sette seg miljømål.

Det kan være en utfordring for en bedrift å sette miljømål for egen emballasje. Hvilke mål har andre bedrifter satt seg? Og hva skal vi prioritere? Dette er bare noen spørsmål som skaper en terskel for å sette kimamål i en bedrift.

Löfbergs er et av Nordens største familieeide kaffebrennerier, og en av de bedriftene som har tatt steget over denne terskelen flere ganger.

For 25 år siden var de blant annet først i Europa med å fjerne aluminium i emballasjen - denne gangen har kaffebrenneriet satt seg mål om at de innen 2030 bare vil ha emballasje laget av resirkulert eller fornybart materiale.

Tips til målsetting

Löfbergs kvalitets- og holdbarhetsdirektør, Eva Eriksson, gir følgende råd til bedrifter som vil sette seg ambisiøse miljømål.

– Er du usikker på hvordan du skal sette mål, er det en god begynnelse å sette opp et overordnet mål for emballasje og materialer med grunnlag i de globale målene for Agenda 2030, sier Eriksson.

Hun anbefaler å la disse være veiledende for bedriftens langsiktige strategi.

– Det kan skape en tydelig retning som senere kan brytes ned til virksomhetens mål med tilhørende handlingsplaner. Når bedriften kommuniserer målsettingen tydelig, blir det enklere å finne de rette samarbeidspartnerne og bedriftsmodellene som vil nå det samme målet.

Direktøren legger også vekt på evnen til å se det store bildet i planleggingen av nye løsninger for emballasjen.

– Når vi vurderer en ny emballasje visualiserer vi alltid hvordan den fungerer gjennom hele verdikjeden. Fra materialvalg, vår egen produksjon, gjennom logistikk, handel, hjemme hos forbruker og til gjenvinning. Vi tar også hensyn til materialets tilgjengelighet, det vil si om det kan brukes til en stor produksjon. I den vurderingen må vi ta hensyn til økonomiske, ressursmessige og tekniske faktorer.


Löfbergs kvalitets- og holdbarhetsdirektør, Eva Eriksson deler tips for hvordan bedrifter kan sette klimamål.

 

Slik skal utfordringene løses og målene nås!

Eriksson forteller at det er komplekst å utvikle holdbare emballasjesystemer. Det er mange ulike faktorer å ta hensyn til, og ofte står de i konflikt med hverandre. Det er ikke selvsagt hva som er den beste løsningen, og svaret på plastproblematikken er ikke så enkel som å bare innlede et arbeid for å få vekk all plasten.


– Vi jobber med en rekke ulike innsatsområder som skal finne de beste løsningene for å beskytte produktene våre, samtidig som det tas hensyn til et sirkulært kretsløp. Våre utviklingsprosjekter har som målsetting å minske bruken av plast, ta bedre vare på den plasten som allerede er i omløp og erstatte fossil plast med fornybart materiale. Der det er mulig forsøker vi også å erstatte jomfruelig plast med gjenvunnet plast eller et annet materiale.

Det finnes utfordringer for hvor resirkulert plast kan brukes, men det løser kaffebrenneriet ved å begynne arbeidet der de kan og prøve seg frem.

– I dag er det begrensninger for å kunne bruke 100% resirkulert plast til våre produkter. Når kaffe kommer i direkte kontakt med gjenvunnet plast kan det være risiko for forurensning. På kort sikt fokuserer vi derfor på å  å se på mulig erstatning for den jomfruelige plasten, samt reduksjon der dette lar seg gjøre, for eksempel i indirekte materiale som plasten som er rundt brikker, paller, teip og etiketter. Vi tror at dette er det første steget i riktig retning.

Må øke etterspørselen av resirkulert- og fornybar plast

Samtidig legger direktøren vekt på viktigheten av økt etterspørsel og bruk av resirkulert- og fornybar plast i emballasje der det lar seg gjøre.

– Økt bruk av resirkulert plast stimulerer etterspørselen på gjenvunnet råvare, og gjør det mulig for materialprodusenter å investere i- og utvikle denne delen av gjenvinningsleddet. Problemet i dag er at plast ikke gjenvinnes i stor nok grad, og steget til å kunne gjenvinne plast som kan være i direkte kontakt med matvarer er ennå langt unna. Produsenter av matvareemballasje burde derfor begynne å benytte seg av ytterlag av gjenvunnet plast, mens innsiden av emballasjen kan erstatte den jomfruelige plasten med fornybar råvare.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen