Med årets nasjonale kampanje vil Grønt Punkt Norge svare på noen av de dårligste unnskyldningene for å ikke sortere. Med Atle Antonsen på laget er målet å avkrefte noen av de mest bisarre mytene.
– Ta deg sammen,a!!
Han har sagt det før, og nå sier han det igjen. Atle Antonsen ber menn over 40 om å ta seg sammen.
– Vi er veldig glad for at Atle Antonsen har lyst til å jobbe med oss igjen. Sist han ba nordmenn om å skjerpe seg, hadde det en enorm virkning. Nå håper vi at han og filmene vil få enda litt flere til å kildesortere, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.
Og det er ikke bare menn over 40 som skal føle seg truffet. Erfaringen er at det mange som relaterer seg til denne målgruppen og som kjenner igjen unnskyldningene deres.
OPPGJØR MED UNNSKYLDNINGER: Atle Antonsen tar en del av folks unnskyldninger bokstavelig i den nye kampanjen. FOTO: Lars Olav Dybvik
I totalt fire filmer tar Grønt Punkt Norge og Atle Antonsen for seg fire unnskyldninger norske menn over 40 år, har gitt når de er spurt om hvorfor de ikke kildesorterer.
«Det er altfor mye jobb.»
«Det er for dyrt!»
«Da må jeg kjøre rundt og lete.»
«Det finnes ikke noe system.»
I filmene prøver Atle Antonsen, med humor som virkemiddel å vise hvor dårlige unnskyldningene er.
– Vi har god effekt med å bruke humor som virkemiddel når vi skal påvirke folk flest til å kildesortere. Samtidig har vi i år også ønsket å få fram at gjenvinning sparer uttak av råvarer og at det er en teknologisk fabelaktig prosess bak hele avfallssystemet vårt sier Ljøstad.
TA DEG SAMMEN: Budskapet er enkelt. Foto: Lars Olav Dybvik
Den ene filmen er spilt inn på plastsorteringen på ROAF sitt anlegg på Skedsmokorset. Dette representerer godt sorteringsanleggene vi sender kildesortert plast til i Tyskland og Finland.
– Vi tror det er viktig å vise folk hva som faktisk skjer etter at de sorterer. Det jobber tusenvis av mennesker med dette, både i privat og offentlig sektor. Vi er imponert over at Atle Antonsen og hele teamet bak de nye filmene har klart å få frem dette, med bare 30 sekunder til rådighet sier kommunikasjonssjefen.
Hun må også skryte ekstra av de ansatte på ROAF som stilte opp på en lørdag og kjørte i gang hele anlegget kun for produksjonen av denne kampanjen.
Filmene skal sendes fra 22.mars frem til slutten av april. De vil sendes som tradisjonell reklame på TV, i tillegg til digitale kanaler som nett-TV og tilpassede filmer til sosiale medier.
– Vi håper alle våre samarbeidspartnere og medlemmer deler videoene enten fra Youtube eller fra våre sosiale medier, sier Ljøstad.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.