logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Hvordan gjøre plast verdifull?
Aktuelt
Nyhet
06. des. 2017

Hvordan gjøre plast verdifull?

snoehettaplast.jpg
"Kan vi virkelig skape noe med funksjon og bærekraft – da vil resultatet være endringer i holdning til plast" (Snøhetta-arkitekt, Stian Alessandro Ekkernes Rossi).

Snøhetta-arkitekt, og nå plastentusiast, Stian Alessandro Ekkernes Rossi, vil finne ut av nettopp dette. Prosjektet ‘Plast’ er et av de innovative prosjektene som fikk tildelt støtte fra Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). Prosjektets visjon er klar:

-Hvis alle i større grad bruker riktig  plast for sitt formål og bruk, vil vi kanskje en dag ha så store plastressurser tilgjengelig  at vi ikke lenger behøver å produsere jomfruelig plast. Da kan vi lukke sirkelen og bruke plasten som allerede er i omløp. Vi vil tilføre plasten en estetisk verdi for å endre hvordan folk ser på materialet. Plasten gir både fin tekstur og mønster i de gjenstandene man kan lage ut av den. Prosjektet ser på plast som en ressurs med høy verdi. Vi må forstå helheten rundt plast og andre materialer for å kunne fremstille og lage produkt med et godt formål, og derfor dedikerer vi tid og ressurser til å teste og designe. Vi ser på oss selv som  en  nøytral part som vil lære så mye som mulig for å kunne bruke materialet på best mulig måte.

Prosjektet er ambisiøst, men de involverte er realistiske og bruker god tid på selve idéfasen og utvikling. ‘Plast’ ønsker at plast som materiale skal ha verdi og bærekraft, og vil tenke innovativt både gjennom tverrfaglig arbeid og gjennom hvordan man kan begynne å skape gjenstander ut av forskjellige plasttyper.

-For Snøhetta begynte dette med en forespørsel fra møbelprodusenten Fjordfiesta, som ville utvikle et nytt møbel. Vi besøkte lokalene deres og oppdaget at det var mye av det gamle maskineriet som ikke var i bruk. Der var det blant annet store pressmaskiner som stod stille. Vi begynte å eksperimentere med materialer vi kunne presse –  fra alger og kaffegrut til andre materialer som kunne presses til harde gjenstander. Dernest begynte vi å leke med plast, men her støtte vi raskt på vårt første hinder: Hvor får man tak i resirkulert plast? Selger noen i Norge denne råvaren? Dermed  skøt eksperimentet virkelig fart.

I prosessen er de blant annet i dialog med Norner som leder FuturePack-prosjektet (link til FP-sak), samt Grønt Punkt Norge for hvordan man kan tenke design for gjenvinning, og anvendelsesområder på ulike plastkvaliteter.

-Vi tester forskjellige plastkvaliteter som vi smelter og presser til blokker eller plater. Da kan den behandles på samme måte som tre, men det mangler et håndverk knyttet til plasten, noe som gjør det industrielt og fører til feil bruk av det som er en viktig ressurs. Når vi endelig skulle designe noe, ville vi derfor lage noe stort slik at også fremtidige designløsninger kan være lettere å løse. Vi begynte med stuebord av 100% resirkulert plast. Vi designer løsninger til bordet slik at ikke en eneste skrue behøves. Produktet kan dermed gjenvinnes i sin helhet  etter bruk.

Intensjonen bak prosjektet er å endre både forbrukere og industriens syn på verdien av plast. Hvordan skape en holdningsendring og overbevise om at plast har en reell verdi ?

-Dette er et spørsmål vi diskuterer ofte – hvordan kan vi nå folk der ute med vår visjon? Det må bero på en helhetlig materialforståelse og kunnskap, hvor holdning og adferd aktivt vil endre seg. Det å dykke i dypet med et materiale på denne måten, åpner dører for nye steder vi kan bruke materialet. Ikke bare burde vi lage store møbler, men også lage det ut av den mest uønskede plasten for å sette den i et sirkulært omløp. Kan vi få fin estetikk ut av denne, kan vi virkelig skape noe med funksjon og bærekraft – da vil resultatet være endringer i holdning til plast.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen