Med årets nasjonale kampanje vil Grønt Punkt Norge treffe en målgruppe som kanskje i litt større grad enn andre, har fabrikkert seg grunner for ikke å sortere. Med Atle Antonsen på laget er målet å møte disse begrunnelsene med humor.
– Ta deg sammen,a!!
Han har sagt det før, og nå sier han det igjen. Atle Antonsen ber menn over 40 om å ta seg sammen.
– Vi er veldig glad for at Atle Antonsen har lyst til å jobbe med oss igjen. Sist han ba nordmenn om å skjerpe seg, hadde det en enorm virkning. Nå håper vi at han og filmene vil få enda litt flere til å kildesortere, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.
Og det er ikke bare menn over 40 som skal føle seg truffet. Erfaringen er at det mange som relaterer seg til denne målgruppen og som kjenner igjen unnskyldningene deres.
OPPGJØR MED UNNSKYLDNINGER: Atle Antonsen tar en del av folks unnskyldninger bokstavelig i den nye kampanjen. FOTO: Lars Olav Dybvik
I totalt fire filmer tar Grønt Punkt Norge og Atle Antonsen for seg fire grunner norske menn over 40 år, har gitt når de er spurt om hvorfor de ikke kildesorterer.
«Det er altfor mye jobb.»
«Det er for dyrt!»
«Da må jeg kjøre rundt og lete.»
«Det finnes ikke noe system.»
I filmene prøver Atle Antonsen, med humor som virkemiddel å vise hvor dårlige unnskyldningene er.
– Vi har god effekt med å bruke humor som virkemiddel når vi skal påvirke folk flest til å kildesortere. Sammen med Alexander Reklamebyrå har vi i mange år samarbeidet med kjente, norske komikere, skuespillere og sangere som har villet stå bak vårt viktige budskap. Med årets kampanje formidler vi at gjenvinning sparer uttak av råvarer og at det er en teknologisk fabelaktig prosess bak hele avfallssystemet vårt, sier Ljøstad.
TA DEG SAMMEN: Budskapet er enkelt. Foto: Lars Olav Dybvik
Gjennom reklamefilmene håper Grønt Punkt Norge at litt flere skal forstå at når folk kildesorterer hjemme, bidrar de til å bruke råvarene flere ganger, og at emballasjen de sorterer er del av et større system.
– Grønt Punkt Norge er forpliktet til å ha nasjonale kampanjer rettet mot forbruker i henhold til avfallsforskriften. Vi ser at disse nasjonale kampanjene som vi kjører bredt på alle mediekanaler får høy oppmerksomhet og stor effekt, sier Ljøstad.
Hun er også opptatt av at det er viktig å gjøre forbrukeren bevisst sitt ansvar.
– Det siste året har det vært stort fokus på plast og mange produsenter har fått kritikk for unødvendig bruk av plastemballasje. Bransjen har virkelig tatt tak i denne problematikken, og det er gjort mye både for å begrense unødvendig bruk av emballasje og designe mer emballasje for gjenvinning. Når bransjen får stadig større krav rettet mot seg, må vi også stille krav til forbrukeren, sier Ljøstad.
Filmene skal sendes fra 22.mars frem til slutten av april. De vil sendes som tradisjonell reklame på TV, i tillegg til digitale kanaler som nett-TV og tilpassede filmer til sosiale medier.
– Vi håper alle våre samarbeidspartnere og medlemmer deler videoene enten fra YouTube eller fra våre sosiale medier, sier Ljøstad.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.