Jonas Nerli er innsamler for Franzefoss, og ser hver dag eksempler på de problemene både bønder og innsamlere støter på når det gjelder sortering av de store mengdene med plastavfall som finnes på en gård. Her deler han mulige løsninger som vil hjelpe både bonden, innsamler og miljøet.
Bonden har mange fraksjoner å forholde seg til og ofte store mengder plast. Nerli møter gjerne bonden direkte på gården hvor sorteringen foregår, og ser her flere eksempler på effektiv organisering av plastavfallet som han gjerne deler videre med både bønder og innsamlere.
Tips for sortering
-99% av alle gårdsbruk har storsekker, eller såkalte bigbags – og disse er veldig fine å benytte til sortering. Mange bønder har containere eller de har snekret seg en binge hvor de oppbevarer rundballeplast (de som gjerne har lite rundballeplast). For resten av fraksjonene bruker de tomme bigbags, hvor for eksempel en er for kanner, en for hylser og en for nett. Dette er også kjempekjekt for oss som innsamlere, for da kan vi legge rundballeplasten i bunnen på planet og sekkene oppå der igjen år vi er ute og henter. Når vi kommer til anlegget spretter og sorterer vi innholdet der de skal og bigbags i egen fraksjonen helt til slutt.
Møter anlegg som allikevel krever avgift
Nerli beskriver her en måte som gjør at bonden effektivt kan sortere plasten samtidig som avfallet ankommer anleggene på en ryddig måte. Allikevel er det akkurat ved anleggene flere bønder støter på en svært demotiverende faktor.
-Bonden kommer kjørende med sortert avfall til et stort anlegg, med rundballeplast i bunnen og sekkene på toppen. Når de da laster av de sorterte fraksjonene hos anlegget, kan noen oppleve at de får vite at avfallet er blandet og at det må betales et gebyr. Dette er demotiverende. Når bonden har sortert plastemballasje har bonden også rett til å levere den gratis til et godkjent mottak som har avtale med Grønt Punkt Norge.
Nerli legger med dette vekt på samarbeid som den viktigste faktoren for å lykkes, hvor både innsamlere og bønder jobber mot felles mål i sorteringen av plastavfall. Nerli foreslår derfor å møte bonden der bonden befinner seg - nemlig på gården.
Ivareta bonden
-Bonden er en kunde som alle andre kunder, og bør følges opp på lik linje. Gode sorteringsmuligheter og god veiledning på større mottak er også viktig. Bonden får stadig strengere krav til dokumentasjon, så sørg for at bonden blir ivaretatt som en kunde i register slik at det er mulig å sende ut informasjon ved endringer i regelverk og praksis. Bonden skal også motta kvittering på at han har levert sortert vare til godkjent mottak.
-Gårdene vi kjører direkte til for innsamling har fått godt grep på sorteringen. Når vi møter bøndene direkte får vi tatt eventuelle feil ved roten der og da og gitt gode råd.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.