Flere nødvendige tiltak vedrørende gjenvinning av plast iverksettes og avtaler med kommuner sies opp. Den situasjonen verden står overfor i 2020 påvirker oss alle. Arbeidsplasser går tapt, bedrifter mister sitt inntektsgrunnlag og markedsbalanser forstyrres. Dette gjelder også for gjenvinning av plast.
Som våre medlemmer er kjent med fra flere nyhetsbrev og i direkte dialog så er den økonomiske situasjonen for Plastretur, som driftes av Grønt Punkt Norge, alvorlig. Det samles inn langt mer plastemballasje enn budsjettert og den lave kronekursen har gitt betydelig økte kostnader både forbundet med transport og med sortering av emballasjen fra husholdninger.
Dette har blant annet gjort at vi både pr. 1. februar og 1. juli har økt vederlaget våre medlemmer må betale for å oppfylle sin produsentforpliktelse etter avfallsforskriften. Økning som vi forstår er vanskelig, men helt nødvendig for å møte forskriftens krav. Vi har også kuttet alle de variable kostnader som er mulig i driften av plastinnsamlingen, inklusive kampanjer dekket av Plastretur.
Vederlagsøkning gjøres med minimum tre måneders varsel og med faktisk likviditetseffekt etter ytterligere tre måneder. Plastretur har derfor nå både akutt lav likviditet til løpende drift og kan heller ikke oppfyller avfallsforskriftens krav til seks måneders likviditetsreserver. Sistnevnte krav skal være frie midler noe som medfører at dette ikke kan dekkes inn med opptak av lån eller andre former for kreditt eller betalingsutsettelser.
Det er søkt om offentlig krisehjelp i form av kontantstøtte og dispensasjon fra likviditetskravet i avfallsforskriften. Dette basert på den krisen som utspiller seg som direkte og indirekte følger koronapandemien. Behandlingstiden og utfallet av søknadene er pr dags dato ukjent.
For å umiddelbart begrense de løpende utgiftene inviterte Grønt Punkt Norge, som drifter Plastretur, alle kommuner og interkommunale selskaper vi har avtale med til å godta en kollektiv reduksjon på 50% av innsamlingsstøtten i fire måneder. Dette ble ikke akseptert av Samfunnsbedriftene som har mandat på vegne av kommunene og interkommunale selskap, heller ikke møtt med aksept etter brev til kommunene og de interkommunale selskapene.
Plastretur ser det derfor nødvendig å si opp avtaler vi har med et utvalg kommuner og interkommunale selskaper. Hvem som får oppsigelse vil bli vurdert ut fra kriterier knyttet til kost i forhold til miljønytte. Vi ser at mengden og kvaliteten på innsamlet materiale varierer stort fra kommune til kommune. Mens noen kommuner har opp mot 14 kilo rengjort plastemballasje pr. innbygger har andre kommuner ned mot 4 kilo med lavere kvalitet. Vi vil påse at vi også etter oppsigelser tilfredsstiller forskriftens krav til både landsdekkende dekning, og at minimum 30 prosent av plastemballasjen våre medlemmer setter på markedet blir materialgjenvunnet. I første omgang sies det opp åtte avtaler, dette er store og små kommuner og interkommunale selskaper over hele landet. Oslo kommune er en av disse.
Når vi nå går til det skritt å si opp avtaler med 30 dagers varsel med enkelte kommuner og interkommunale selskap, forventer vi at dette medfører sterke reaksjoner. Kommunene er avhengig av at deres plastavfall blir hentet og videre behandlet løpende. Vi vet vi setter disse i en meget vanskelig situasjon, men også at det er eneste tiltak som på kort sikt kan bedre likviditeten, mens vi venter på behandling av søknaden til krisehjelp. Vi er derfor innstilt på å finne praktiske løsninger som avhjelper de oppsagte kommunene og interkommunale selskapene raskt. Dette innbefatter bl.a. et mål om forhandlinger av nye betingelser basert på nye realiteter.
Vi beklager at vi så langt ikke har funnet frem til en avtale med kommunene, og vi håper selvfølgelig på en tilfredsstillende løsning for alle parter i god tid før avtalene utløper. Plastreturs første prioritet er at vi i en utfordrende situasjon kommer frem til en enighet som unngår at vi skaper et stort plastproblem som vil undergrave tilliten til retursystemet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.