logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Fire bærekraftige emballasjetrender i 2019
Aktuelt
Nyhetsbrev Medlemmer
17. jun. 2019

Fire bærekraftige emballasjetrender i 2019

4-emballasjetrender.jpg

De siste årene har antall bedrifter som fokuserer på smartere og grønnere emballasje økt. De engasjerte bedriftene er med på å skape en trend for typiske områder det er mulig å endre emballasjen.

Norske bedrifter jobber som aldri før med å designe sin emballasje for gjenvinning. Arbeid med avfallsforebygging gjennom de to siste årene har ført til fire tydelige emballasjetrender:

1. Skifte til mono-materialer gir økt materialgjenvinning

  • Mills økte gjenvinnbarheten på 145 tonn plastflasker ved å endre etiketten til samme type materiale som flasken.

      
    Fra venstre: Ole Kristian Vestbekken, fagsjef for emballasje i Mills og Kjersti Hurum Trømborg, fagsjef emballasje i Orkla Foods Norge

  • Orkla gjorde det samme  med sine Idun ketchupflasker og skapte mer smidig gjenvinning av flasken i sorteringsanleggene.
  • Bakehuset sparer 70 tonn plast årlig og øker gjenvinningsgraden på brødposene sine ved at de har fjernet vinduet på posene.


2. Økt bruk av resirkulert plast og fornybart materiale

  • Löfberg kaffebrenneri forsøker å erstatte jomfruelig plast med gjenvunnet plast eller et annet materiale der dette lar seg gjøre. Innen 2030 skal Löfbergs emballasje kun bestå av gjenvunnet eller fornybart materiale.



  • Rema 1000 har poser med 80 prosent gjenvunnet plast
  • Serviteur bruker omkring 90 prosent resirkulert plast i sine bæreposer
  • Orklas Klar-serie består utelukkende av resirkulert plast



3. Reduser og fjern emballasje

  • Cloetta reduserte sine Godt & Blandet-poser, og trosset den potensielle faren for redusert salg ved at forbruker kunne velge en av konkurrentenes større godteposer fremfor Cloettas tilnærmet like store.

      
    Ann Cathrin S. Irgens, brand manager for Cloetta


  • Empack NOR har redusert tykkelse på sin strekkfilm, noe som kan føre til en reduksjon på 5000-10 000 tonn transportfolie per år.

     
    Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS

4. Forbrukerhensyn i enda større grad

Et punkt alle bedriftene nevnt ovenfor er opptatt av. Emballasjen skal være enkel og logisk å bruke, samtidig som endringer aldri skal påvirke produktet som emballasjen er ment å beskytte.

– Vår emballasje skal helst være med på å gjøre dagen enklere for personen som skal håndtere den. Emballasjen skal passe produktet samtidig som den skal være brukervennlig (Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS).

– Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ (Anne Støren, produkt- og prosjektansvarlig KLAR).

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen