Dette er noen av de største trendene innenfor emballasje i året som har gått.
ENKELTPAKKET OG PAPPESKER: Pandemien har også satt sitt preg på emballasjen i 2020. Foto: Grønt Punkt Norge
Individuell plastinnpakning
De færreste hadde før mars 2020 sett for seg at dette skulle bli året for mer plastinnpakning av enkelte produkter i folkehelsens navn. På grunn av pandemien som har herjet over hele verden dette året, har særlig bakevarer som tidligere ble solgt uten emballasje, blitt enkeltpakket i plast.
– De siste årene har det vært en klar trend og et krav om å kutte det vi har kalt unødvendig plast. Mange forbrukere har også tatt til ordet for at enda flere produkter bør selges i løsvekt uten emballasje. Korona-viruset har imidlertid tvunget oss til å revurdere hva som er unødvendig plast når vi står midt i en pandemi, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.
Hva som skjer med denne utviklingen etter hvert som befolkningen blir vaksinert og pandemien forhåpentligvis går over, er Daae usikker på.
– Om dette er noe som er kommet for å bli, gjenstår å se.
Flere pappesker
Korona-pandemien har også ført til en klar økning innenfor netthandel. Det betyr også at flere produkter selges med mer transportemballasje enn om det ble solgt i butikk.
– Det har uten tvil vært en klar økning i bølgepappesker. Den tradisjonelle brune pappesken får ikke så mye oppmerksomhet i et mediebilde dominert av plast. Men det er flott at bølgepapp som miljøvennlig lett gjenvinnbar emballasje står seg godt også under korona-pandemien, sier daglig leder Øyvind Furulund i Norsk Resy.
NYE I 2020: Det er snart ett år siden nye emballasjemerker ble lansert. Foto: LOOP
Våren 2020 ble det lansert nye emballasjemerker, og under ett år senere er det godt synlig i norske butikker. Dermed er vi på vei mot et helhetlig system som gjør det enklere kildesortere.
– Det er imponerende hvor fort mange norske produsenter har klart å omstille seg de nye merkene. Vi skjønner at det tar tid å endre dette på alle varelinjer, men medlemmenes forståelse for at disse merkene er viktig både for forbruker og retursystemet setter vi stor pris på, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.
Merkene er nå felles for alle de skandinaviske landene. Det er i tillegg interesse i EU, som er positivt med tanke på å få en felles standard for hele Europa.
1,6 MILLIONER SKÅLER: Coop har byttet ut 1,6 millioner svarte Carbon Black skåler. Les mer her. Foto: Grønt Punkt Norge | Coop
I 2020 har stadig flere produsenter byttet ut svart emballasje i fargestoffet Carbon Black, med lysere eller transparent gjenvinnbar emballasje.
– Med dagens teknologi er det vanskelig å gjenvinne emballasje i Carbon Black. Når fargen ikke har noen betydning for egenskapene emballasjen trenger for å beskytte produktet, er det veldig bra at stadig flere bytter den ut, sier Sina Lystvet, fagansvarlig for materialer og teknologi i Grønt Punkt Norge.
BORT MED SVART: Blomsterringen har fjernet Carbon Black fra sine blomsterpotter. Mills byttet ut de svarte Carbon Black lokkene på Delikat potetsalat. Foto: Mills | Blomsterringen
NY EMBALLASJE: Nortura byttet ut emballasjen til nesten fire millioner hermetikkbokser med kartong. Mens Tine etter en testrunde i 2019 er rømme på pappbeger tilbake, i hvert fall for økologisk rømme og seterrømme. Foto: Nortura | Tine
I året som har gått har flere produsenter endret materiale på sin emballasje.
– Denne trenden handler nok delvis om forbrukerkrav fordi det er mange som har blitt negative til plast og etterspør fiber-alternativer, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.
Daae påpeker at forbrukermakt både er positiv og litt utfordrende.
– Det er veldig bra at produsenter ser kritisk på egen emballasje, særlig den som har vært lik i mange år. Det er imidlertid viktig å ikke la forbrukeren få all makt, det er mye som ligger bak en vurdering av om plast-, metall-, glass- eller kartong-emballasje er best. Det handler om holdbarhet, matsikkerhet, transport og forsøpling i tillegg til gjenvinning.
BAMA: Spisemoden avokado fra Bama har gått fra plastbeger med plastfolie via kartongbeger med plastfolie til bare kartongbeger.
Selv om korona-pandemien har ført til en økning av emballasje på enkelte produkter, har mange produsenter redusert mengden emballasje, og da særlig plast.
– Mange medlemmer har sett på emballasjen til de største varegruppene sine, blant annet for å se om de kan redusere mengden emballasje. Dette har fått mye oppmerksomhet gjennom Plastløftet, men reduksjon av unødvendig emballasje er viktig uansett materialslag, sier Sina Lystvet i Grønt Punkt Norge
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.