logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Fem emballasjetrender fra 2020
Aktuelt
Nyhet
26. jan. 2021

Fem emballasjetrender fra 2020

collage_trender.jpg
NYE TRENDER: Her er noen av trendene vi har sett det siste året.

Dette er noen av de største trendene innenfor emballasje i året som har gått.

1. Korona-trenden

eksempel på emballasje

ENKELTPAKKET OG PAPPESKER: Pandemien har også satt sitt preg på emballasjen i 2020. Foto: Grønt Punkt Norge

Individuell plastinnpakning

De færreste hadde før mars 2020 sett for seg at dette skulle bli året for mer plastinnpakning av enkelte produkter i folkehelsens navn. På grunn av pandemien som har herjet over hele verden dette året, har særlig bakevarer som tidligere ble solgt uten emballasje, blitt enkeltpakket i plast.

– De siste årene har det vært en klar trend og et krav om å kutte det vi har kalt unødvendig plast. Mange forbrukere har også tatt til ordet for at enda flere produkter bør selges i løsvekt uten emballasje. Korona-viruset har imidlertid tvunget oss til å revurdere hva som er unødvendig plast når vi står midt i en pandemi, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.

Hva som skjer med denne utviklingen etter hvert som befolkningen blir vaksinert og pandemien forhåpentligvis går over, er Daae usikker på.

– Om dette er noe som er kommet for å bli, gjenstår å se.

Flere pappesker
Korona-pandemien har også ført til en klar økning innenfor netthandel. Det betyr også at flere produkter selges med mer transportemballasje enn om det ble solgt i butikk.

– Det har uten tvil vært en klar økning i bølgepappesker. Den tradisjonelle brune pappesken får ikke så mye oppmerksomhet i et mediebilde dominert av plast. Men det er flott at bølgepapp som miljøvennlig lett gjenvinnbar emballasje står seg godt også under korona-pandemien, sier daglig leder Øyvind Furulund i Norsk Resy.

2. Bedre merking

Nye emballasjemerker på emballasje

NYE I 2020: Det er snart ett år siden nye emballasjemerker ble lansert. Foto: LOOP

Våren 2020 ble det lansert nye emballasjemerker, og under ett år senere er det godt synlig i norske butikker. Dermed er vi på vei mot et helhetlig system som gjør det enklere kildesortere.

– Det er imponerende hvor fort mange norske produsenter har klart å omstille seg de nye merkene. Vi skjønner at det tar tid å endre dette på alle varelinjer, men medlemmenes forståelse for at disse merkene er viktig både for forbruker og retursystemet setter vi stor pris på, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.

Merkene er nå felles for alle de skandinaviske landene. Det er i tillegg interesse i EU, som er positivt med tanke på å få en felles standard for hele Europa.

3. Transparant is the new black

 

Ny og gammel versjon av emballasje til hamburger fra Coop. 
1,6 MILLIONER SKÅLER: Coop har byttet ut 1,6 millioner svarte Carbon Black skåler. Les mer her. Foto: Grønt Punkt Norge | Coop

I 2020 har stadig flere produsenter byttet ut svart emballasje i fargestoffet Carbon Black, med lysere eller transparent gjenvinnbar emballasje.

– Med dagens teknologi er det vanskelig å gjenvinne emballasje i Carbon Black. Når fargen ikke har noen betydning for egenskapene emballasjen trenger for å beskytte produktet, er det veldig bra at stadig flere bytter den ut, sier Sina Lystvet, fagansvarlig for materialer og teknologi i Grønt Punkt Norge.

Eksempler på emballasje som ikke er carbon black lenger. 
BORT MED SVART: Blomsterringen har fjernet Carbon Black fra sine blomsterpotter. Mills byttet ut de svarte Carbon Black lokkene på Delikat potetsalat. Foto: Mills | Blomsterringen

 

4. Bytter materialslag

Eksempler på emballasje NY EMBALLASJE:  Nortura byttet ut emballasjen til nesten fire millioner hermetikkbokser med kartong. Mens Tine etter en testrunde i 2019 er rømme på pappbeger tilbake, i hvert fall for økologisk rømme og seterrømme. Foto: Nortura | Tine

I året som har gått har flere produsenter endret materiale på sin emballasje.

– Denne trenden handler nok delvis om forbrukerkrav fordi det er mange som har blitt negative til plast og etterspør fiber-alternativer, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.

Daae påpeker at forbrukermakt både er positiv og litt utfordrende.

– Det er veldig bra at produsenter ser kritisk på egen emballasje, særlig den som har vært lik i mange år. Det er imidlertid viktig å ikke la forbrukeren få all makt, det er mye som ligger bak en vurdering av om plast-, metall-, glass- eller kartong-emballasje er best. Det handler om holdbarhet, matsikkerhet, transport og forsøpling i tillegg til gjenvinning.


5. Reduksjon

Avokado-emballasje
BAMA:
Spisemoden avokado fra Bama har gått fra plastbeger med plastfolie via kartongbeger med plastfolie til bare kartongbeger.

Selv om korona-pandemien har ført til en økning av emballasje på enkelte produkter, har mange produsenter redusert mengden emballasje, og da særlig plast.

– Mange medlemmer har sett på emballasjen til de største varegruppene sine, blant annet for å se om de kan redusere mengden emballasje. Dette har fått mye oppmerksomhet gjennom Plastløftet, men reduksjon av unødvendig emballasje er viktig uansett materialslag, sier Sina Lystvet i Grønt Punkt Norge

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen