logo
  • Medlemskap
    • Om medlemskap
    • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
    • Rapportering, regler og vederlag
    • Medlemssupport
    • Medlemsøk
    • Vederlagssatser
      Medlem
  • Emballasjedesign
    • Om emballasjedesign
    • Emballasjemerking
    • Lag sirkulær emballasje
    • Design for kildesortering
    • Plastløftet
    • Gjenvinningskalkulator
  • Resirkulering
    • Om resirkulering
    • Returkartonglotteriet
    • Hva skjer med det vi kildesorterer?
      • Drikkekartong
      • Emballasjekartong
      • Plastemballasje
      • Metallemballasje
      • Glassemballasje
      • Bølgepapp
    • Fakta og tall
  • Innsamling
    • Om innsamling
    • Kommuner og IKS
    • Næringsliv
    • Landbruksplast
    • Bransjekart
  • Om oss
    • Om Grønt Punkt Norge
    • Kontakt oss
    • Våre ansatte
    • Eiere og styret
    • Presse og media
    • Ofte stilte spørsmål
  • Aktuelt
Søk
Min side
logo
Forside · Aktuelt· Nyheter· Emballasje som ikke kan gjenvinnes
Aktuelt
Grønt Punkt Norge
23. aug. 2020

Emballasje som ikke kan gjenvinnes

ntb_17888428.jpg
Innsamlet plastemballasje ved et sorteringsanlegg i Tyskland. Foto: Grønt Punkt Norge

Folkeopplysningen og Debatten på NRK spør hvorfor det produseres emballasje som ikke kan gjenvinnes? Én grunn er at ikke alle prioriterer det! Én annen fordi det fortsatt er vanskelig å finne gode alternativer for matemballasje. Med en felles bransjeforståelse kan vi sammen sørge for riktig utvikling.

Av dr. Johannes Daae, utviklingssjef Grønt Punkt Norge

Emballasjen sin viktigste egenskap er å ta godt vare på produktet det emballerer. Gjør den ikke det, er den unødvendig og vi er alle enige om å kutte unødvendig bruk av plast. Miljøet tjener heller ikke på at vi må kaste dårlig emballerte produkter. I tillegg blir en del varer best ivaretatt når emballasjen har barrierer som gjør gjenvinning krevende. Vi har sett eksemplene allerede: potetgull som skal være sprøtt med god holdbarhet og ikke harskne. Heldigvis ser vi allerede utvikling og innovasjon - stadig flere produsenter forbedrer sin egen dårlige emballasje. Men det vil ta tid. Kreve prøving - og feiling, og respekt for at arbeidet er krevende.

I mellomtiden må vi fortsette å resirkulere. For ellers blir arbeidet med å designe bedre emballasje for gjenvinning forgjeves.

Optimalisering av emballasje er et komplekst fagfelt, og det settes høyt på agendaen. Blant annet takket være strenge krav og forventing fra forbruker.

Innen fagfeltet “Design for materialgjenvinning” har Grønt Punkt Norge tett dialog med medlemmene våre. Vi tilbyr innsikt i hvordan deres emballasjevalg påvirker gjenvinnbarheten, helt fra materialvalg, via klistremerker og til korker. Vi har tett kontakt med sorterings- og gjenvinningsanleggene vi sender plasten vår til, og følger med på den stadige teknologiske utviklingen innenfor materialgjenvinning.

Vi startet Plastløftet for å få flere til å forplikte seg til å sette ambisiøse mål for design for gjenvinning, øke bruk av resirkulert plast og kutte unødvendig bruk av plast. De nær 50 bedriftene som gjennomførte Plastløftet i 2019 står for over ⅓ av all plastemballasje til husholdninger. Deres innovasjon og endringsvilje har derfor stor effekt.

Hvordan kan vi påvirke våre medlemmer til å ta riktige valg? Vi ønsker å gjøre det lett å gjøre rett. Derfor lanserer vi i høst en gjenvinningskalkulator. Den vil gi svar på hvordan hvert enkelt valg i utviklingen av en embalasje påvirker gjenvinnbarheten. Den vil også vise hvordan emballasjen skal merkes for å sørge for at forbruker kan kildesortere den riktig.

Yoghurtbegre, potetgullposer og kaffeposer har fått mye kritikk. Men flere produsenter har også lykkes med store forbedringer av disse emballasjene I tillegg kan vi trekke fram ketchupflasker, potetsalatbokser og smørflasker. Her har flere i bransjen tatt ansvar og gjort emballasjen lettere å gjenvinne.

Vi skal øke materialgjenvinningsgraden, og møte de ambisiøse målene for 2025. Da trenger vi at kommunene har gode systemer for sortering, at emballasjen er egnet for gjenvinning, at den er godt merket og at forbrukeren er motivert til å sortere.

Her har vi alle forbedringspotensiale.

Ønsker du mer av dette? 👋

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

Flere artikler

felles1.jpg
Nyhet Medlemmer 15. feb. 2023
BAMA, Backe, TINE og Nortura vinner årets Plastløftepriser
ntb_17955596.jpg
Nyhet Medlemmer 09. feb. 2023
De nominerte til Plastløfteprisene
1.jpg
Nyhet Medlemmer 30. jan. 2023
Utdeling av Plastløfteprisene 2022
plastcup-crop2.jpg
Nyhet 25. jan. 2023
Vant Plastcupen med kildesortering i alle ledd
1-plass-midtbygda-skole-lekeborg.jpg
Nyhet 03. jan. 2023
Imponerende innsats fra elevene i Aksjon gjenvinning
ntb_17950729.jpg
Nyhet 22. des. 2022
Ikke kast denne i plastinnsamlingen
ntb_17950722.jpg
Nyhet 19. des. 2022
Hvor flink er du til dette i jula?
collage.jpg
Nyhet Medlemmer 13. des. 2022
10 punkter i EUs forslag til nye emballasjekrav
ntb_17948753.jpeg
Grønt Punkt Norge 01. des. 2022
Slik bør butikker forberede seg til nye krav om kildesortering av plastemballasje
Kontakt oss
Kontaktinfo

22 12 15 00
post@grontpunkt.no

Besøksadresse

Karenslyst allé 9a
0212 Oslo

Postadresse

Grønt Punkt Norge
Postboks 91 Skøyen
0212 Oslo

Organisasjonsnummer

977 075 521

Sosiale medier

Facebook
Instagram
Youtube
Linkedln
Twitter

Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.

English version

Personvern og cookies
NO / EN
Til toppen av siden Til toppen