Torsdag 2. april ble det avholdt et webinar om vederlagsendringene som trer i kraft fra 1. juli på plastemballasje. Dette er informasjon kun ment for medlemmer i Grønt Punkt Norge.
REFERAT WEBMØTE TORSDAG 2. APRIL VEDR. VEDERLAGSØKNING
Svein-Erik Rødvik, leder for gjenvinningsavdelingen i Grønt Punkt Norge, innleder webinaret. Han ønsker velkommen, og presenterer de som ville holde innlegg.
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge
Jaana Røine takker for oppmøte, og beklager at ingen går fri fra korona-pandemien. Heller ikke det norske retursystemet som sikrer gjenvinning av plastemballasje. En rekordsvak norsk krone gjør at gjenvinningskostnadene øker daglig.
Grønt Punkt Norge har, på vegne av norske bedrifter, tatt ansvar for den emballasjen som går ut på markedet i 25 år. Dette er en forpliktelse norske bedrifter har som nå er stadfestet i avfallsforskriften.
Grønt Punkt Norge er en non-profit organisasjon. Det betyr at alle vederlagskroner som kommer fra medlemmene, går i sin helhet til oppgaven med å motivere, samle inn og gjenvinne emballasjen. Dere som medlemmer betaler kun for den emballasjen dere selv setter på markedet, etterskuddsvis.
Siden pandemien kom til Norge har vi snudd alle steiner for å unngå å øke vederlaget akkurat nå. Vår drift er tuftet på dugnad og vi skulle ønske at vederlagsøkningen kunne vært utsatt.
Grønt Punkt Norge er fortsatt et av Europas rimeligste retursystemer, med en av de høyeste returgradene. Det er Grønt Punkt Norge utrolig stolte av - og det er takket være medlemmene.
Elias Eriksen, styreleder i Plastretur
Plastretur (driftet av Grønt Punkt Norge) forstår veldig godt at vederlagsøkning virker helt feil i den situasjonen mange virksomheter er midt oppe i, men må oppfylle de krav myndigheter og forskrifter stiller.
Plastretur er et selskap som skal gå i null og være non profit. Organisasjonen er et AS med de plikter og det ansvar som følger av det.
Det er bedt om hjelp fra myndighetene til å dekke de ekstra utgifter som følger av korona-krisen, samt fravike kapitalkrav og krav til materialgjenvinning nå.. Per i dag har vi ikke fått noe konkret svar rundt dette, men vi er i dialog med myndighetene.
2019 var et utfordrende år for Plastretur hvor selskapet leverte et negativt resultat med påfølgende redusert egenkapital. Dette skyldes økte mengder, økte behandlingskostnader pr tonn og økte transportpriser. Effekten av korona-krisen hittil gir en stor ytterligere økning i kostnader grunnet svak norsk krone og økning i transportpriser. Samt ytterligere økning i innsamlede mengder hittil i 2020.
Til slutt, Plastretur skal arbeide knallhardt for både en kostnadseffektiv og miljøriktig drift. Vi håper på at dere alle vil være med oss på dette.
Svein Erik Rødvik, leder gjenvinningsavdelingen i Grønt Punkt Norge
Når corona-krisen slo til for fullt for snart 3 uker siden, satte vi kriseberedskap. Vårt mål er å holde de store varestrømmene til sortering og gjenvinning gående - så normalt som mulig. Hver dag går et vognlass med husholdningsplast til sortering og gjenvinning.
Vi har vurdert vår sårbarhet og mulige scenarier for stopp i varestrømmene:
Norske og tyske myndigheter har ansett avfall (inkludert kildesorterte fraksjoner) som samfunnskritisk, slik at vi har stort håp om at strømmene vil gå som tilnærmet normalt.
Nær 100% av plastemballasjens kostnader er direkte knyttet til innsamling, transport og sortering for gjenvinning. Vi er et non-profit selskap hvor målet er at hver krone inn skal benyttes til å sikre, nå økte strømmer til materialgjenvinning.
Bjarte Engen Grostøl, styremedlem i Grønt Punkt Norge og Plastretur. Representerer dagligvarekjedene.
Det har vært gjennomført konstruktive møter med Miljødirektoratet og KLD vedr. den krevende situasjonen bransjen nå er i. Vi er i dialog med myndighetene om ulike former for bistand.
Vederlagsøkningen iverksettes fra 1. juli, det betales etterskuddsvis og vi må alle håpe på at vi har en normaltilstand, eller en mer avklart tilstand før dette.
SPØRSMÅL
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.