Din bedrift kan gjøre konkrete grep med emballasjen, som både gir grønne og lønnsomme resultater.
Design for gjenvinning handler om å optimere produktets materialer, farger, funksjoner og størrelser for gjenvinning. Det finnes konkrete grep en bedrift kan gjøre som gir både grønne og lønnsomme resultater. Temaet er helt i tråd med kravene i den nye avfallsforskriften, som blant annet skal fremme økt materialgjenvinning. Produsenter av emballasje og emballerte varer er nå forpliktet til å jobbe aktivt med avfallsreduksjon og økt gjenvinnbarhet.
Gjennom prosjektet «Design for gjenvinning» har flere av Norges største produsenter og leverandører som Orkla, Tine, Unil (NorgesGruppen), Jotun, Fjordland, Nortura, Mills og Bama tatt initiativ sammen med Grønt Punkt Norge til å optimere sine emballasjeløsninger for å oppnå bedre materialgjenvinning. I prosjektet har de blant annet testet utvalgte produkter for å finne det som fungerer godt, og hva som kan endres. Et viktig element for emballasje, og da spesielt matemballasje, er at nytt design ikke skal gå ut over kvaliteten på produktet, verken med hensyn til sikkerhet eller det å unngå svinn. Samtidig som man fokuserer på økt grad av materialgjenvinning.
Er du produsent av emballasje eller emballerte varer og ønsker å høre mer om “Design for gjenvinning”, ta kontakt med Grønt Punkt Norge.
“Kun små justeringer som bytte av etikett til samme plasttype som flasken, kan øke andelen plastemballasje til materialgjenvinning
betraktelig”. Kjersti Trømborg fagsjef emballasje i Orkla Foods Norge
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.