Mer emballasje inn i kretsløpet, flere revisjoner og nye livsløpsanalyser av materialgjenvinning av husholdningsplast. Korona-pandemien vil fortsatt påvirke 2021, men Grønt Punkt Norge har store forventninger til at det blir et bedre gjenvinningsår.
2020 ble et vanskelig år. Plastretur fikk store økonomiske utfordringer som resulterte i krevende tiltak, korona-pandemien førte til rekordmye avfall og de nye materialgjenvinningskravene er et år nærmere.
Ved årsskiftet er derfor lyspunktene viktige. Det har blitt sendt mer plastemballasje til materialgjenvinning i 2020 enn tidligere, og prognosene viser gode gjenvinningsresultater fra sorteringsanleggene. Inn i 2021 er også økonomien til Plastretur stabil, og derfor har alle norske kommuner og IKS fått tilbud om å inngå ny plastavtale med oss, forutsatt at de ikke er bundet til annet selskap.
Ambisjonen om å tilby alle kommuner og IKS en stabil og god avsetning på plastemballasjen ble gjort i god dialog med Samfunnsbedriftene før jul. Som ansvarlig samfunnsaktør ønsker vi ikke en ny situasjon hvor attraktive kommuner og IKS får tilbud, mens andre står uten tilfredsstillende avsetning. Avtalen fra Plastretur er derfor basert på en nasjonal lojalitetsdugnad beregnet på de kostnadene som påløper innsamling over hele landet og gjennom hele året. På denne måten vil vi i felleskap nå nye, ambisiøse gjenvinningsmål for Norge som helhet, ikke hvert returselskap beregnet individuelt.
Det viktigste arbeidet Grønt Punkt Norge skal fortsette med i 2021, er hvordan vi skal nå de nye krevende målene med nytt målepunkt for materialgjenvinning mot 2025. Dette gjenspeiles også i kommuneavtalene der kvalitet belønnes.
De skjerpede kravene gjør at vi må snu alle steiner for å videreutvikle kretsløpet og dermed sørge for at mer blir sendt til materialgjenvinning. Vi er derfor i gang med flere spennende prosjekter. Et av dem er å materialgjenvinne mer plast fra den såkalte energi- eller restplasten fra innsamlere av næringslivsplast, som i dag går rett til energiutnytting. I tillegg har vi mål om å øke innsamlingen i bygg- og anleggssektoren betydelig, og vil ha økt fokus på innsamling av plast fra byggeplasser. Også for hardplastemballasje og EPS setter vi oss nye, høyere gjenvinningsmål og iverksetter tiltak.
På grunn av korona-situasjonen ble det gjennomført få revisjoner i fjor. Vi ønsker å gjenoppta dette så fort som mulig, men slik smitte-situasjonen er nå og med reiserestriksjoner må vi avvente. Vi vet det er mange som ønsker en ny revidering på grunn av den nye prismodellen i kommuneavtalen for husholdningsplast. Hvis vi ikke rekker å gjennomføre alle revisjoner i egen regi, ser vi derfor på muligheten for å bruke eksterne ressurser.
I starten av 2021 har vi satt i gang en livsløpsanalyse av materialgjenvinning med nytt målepunkt. Det betyr at analysen vil ta for seg husholdningsplast fra kommunen, med transport til sortering og videre til materialgjenvinning.
Det er Norsus (tidligere Østfoldforskning) som har fått oppdraget, og de skal også gjøre lignende analyse fra sentralsorteringsanleggene til IVAR og ROAF.
Også for drikkekartong ser vi en stadig økende utsortert mengde. I 2020 gikk over 6000 tonn ut av den blandede fiberstrømmen og til materialgjenvinning på Fiskeby Board. Vi minner også om at vi tilbyr støtte for utsortert emballasjekartong, til de som ønsker denne ut av den blandede fiberstrømmen. På vegne av Norsk Returkartong iverksetter Grønt Punkt Norge flere tiltak både for å redusere mengden kartong som går i restavfallet, sikre sporbarhet og gjennom våre 7000 medlemsbedrifter bruke kartong som har god gjenvinnbarhet og er godt merket.
Miljømyndighetene er i gang med å revidere Avfallsforskriften, og vi har gitt våre tilbakemeldinger på hva som må forbedres og endres. De viktigste behovene er et utvidet emballasjeregister som beregner totale emballasjemengder og har transparent oversikt over alle som er forpliktet til å ta produsentansvar i Norge.
Registeret bør i tillegg fordele innsamlings -og gjenvinningsforpliktelser mellom returselskapene - det må gjøres mer presist enn ved å angi “en rimelig andel” som står i dagens forskrift. Dette vil sikre en sunn og rettferdig konkurransesituasjon og hindre gratispassasjerer i retursystemet. Vi har derfor store forventninger til den reviderte forskriften, som forhåpentligvis kommer i løpet av året.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.