Nytt år - nye målgrupper!

20.01.2016 | Nyhetsbrev

En viktig oppgave for Grønt Punkt Norge er naturlig nok å få folk til å kildesortere mer av emballasjen sin. Lander kartongen eller plastemballasjen i restavfallet, blir den ikke materialgjenvunnet.

I år er vår fokusmålgruppe alle som «ikke gidder». Det er dessverre fortsatt en del mennesker der ute, litt for mange, som suger til seg og støtter seg på myter og feiloppfatninger om kildesortering rett og slett fordi de ikke har funnet en egeninteresse i å sortere.

Humor, ikke pekefinger

Vi tror på å møte folk med humor – moral og pekefinger virker tradisjonelt dårlig på oss nordmenn. Hvis alle som ikke gidder møter seg selv litt i døra og alle de som er flinke i tillegg får bekreftelse på at de gjør noe riktig, har vi lykkes.

Hvem blir det?

I skrivende stund jobber vi med å få på plass en av Norges mest kjente komikere. Som er flink til å møte seg selv i døra. Som raskt kan få frem det bakstreverske å ikke kildesortere. Som de siste fire år bruker vi Alexander Reklamebyrå styrket med ekstern tekstforfatter som har lang erfaring med produksjon for norske komikere.

Færre som ikke gidder i 2016

Mye skal avklares og mye skal produseres, men etter planen så lanseres kampanjen i medio mars med flere korte reklamefilmer både på tradisjonelle (lineære) kanaler og nett-TV, web-annonser, innlegg i sosiale medier, egen kampanjeside mm. Neste kampanjeperiode, den tyngste, kommer ultimo mai. Så følger det slag i slag utover høsten. Ved årsslutt 2016 skal det være langt færre i vårt langstrakte land som ikke gidder å kildesortere emballasjen sin.