Forbrukerkampanje 2016 – «Det er vel fordi du ikke gidder»

22.02.2016 | Nyhetsbrev

Forbruker er selvsagt en viktig målgruppe for Grønt Punkt Norge. Om ikke de gjør sin jobb og kildesorterer, kan ikke vi gjøre vår jobb og materialgjenvinne den brukte emballasjen.

Vi gjør derfor et betydelig arbeid hvert år for å påvirke til å rengjøre, sortere og levere emballasjen på riktig sted. Da vi skulle utarbeide årets kampanje gikk vi tilbake til en stor forbrukerundersøkelse som ble gjort i 2013. Hva er viktigste årsak til at folk ikke kildesorterer? De gidder rett og slett ikke. Så enkelt, og så vanskelig.

41 prosent tror grunnen er at folk ikke gidder, dernest kommer unnskyldninger som at det tar for stor plass, at det ikke er tilrettelagt fra kommunen, at de ikke tror det blir brukt i produksjon av nye produkter etc. etc. Kardinalspørsmålet også her er: hva kom først? Høna eller egget? Vår hypotese er at folk ikke gidder og så trenger de unnskyldninger å lene seg på.

Dette har vi lyst til å ta tak i. Vi vil møte dem i døra på en humoristisk og spøkefull måte. Vi vil at de skal kjenne igjen sine egne unnskyldninger og kjenne på at de er for dårlige. Med oss på laget er vi så utrolige heldige at vi har fått Atle Antonsen.

Sammen med ham vil vi lage seks korte reklamefilmer til bruk både på lineær TV og på web. Han kommer til å karikere og overdramatisere unnskyldningene i en «Sånn er du»-situasjon, for deretter å snu og avskrive påstanden; Det er vel fordi du ikke gidder, tenker jeg! Vi har stor tiltro til at dette blir lagt merke til, blir artig og kan bli brukt som munnhell.

Unnskyldningene vi foreløpig har satt opp er:

  • Det tar alt for stor plass på eller under benken
  • Alt blandes sammen eller brennes etter at jeg har sortert
  • Vi har nok olje og nok trær
  • Det er for mye jobb og bruker for mye vann å rengjøre
  • Det nytter ikke at vi i Norge er flinke (i forhold til resten av verden)
  • Jeg skjønner ikke systemet, det er for mange dunker og vet ikke hva som skal hvor
  • Har ikke tid

I tillegg til filmer vil vi lage annonser og oppslag til bruk i nettmedier og sosiale medier. Vi vil linke til en kampanjeside hvor folk kan finne filmene, miljøfakta og flere aktiviteter som en konkurranse eller quiz.

Kampanjen starter etter planen opp torsdag 17. mars og går på TV og Nett-TV i tre uker. Deretter følger webannonser og andre aktiviteter slag i slag. Til sammen er det planlagt fire store kampanjeperioder i 2016. Følg med! Dette gleder vi oss til å vise deg.