Fem design for gjenvinning-tips: Dette sier bedriftene selv

Fem design for gjenvinning-tips: Dette sier bedriftene selv

Mange av Grønt Punkt Norges medlemsbedrifter gjennomfører endringer på sin emballasje for å bedre gjenvinnbarheten. Vi har samlet gode råd tidligere uttalt i dette arbeidet. Bedriftenes budskap er: Bruk tid på planlegging, vær forberedt på motgang - og dere er ikke alene i dette arbeidet!

1. Tydelig uttalt målsetning.

Löfbergs kvalitets- og holdbarhetsdirektør, Eva Eriksson:

– Når bedriften kommuniserer målsettingen tydelig, blir det enklere å finne de rette samarbeidspartnerne og bedriftsmodellene som vil nå det samme målet.

 

2. Leverandører.

Kommunikasjonssjef i Rørosmeieriet, Gunhild Sun Bellsli:

– Begynn med å spørre nåværende leverandører om de kan tilby mer miljøvennlige løsninger. Kanskje har de allerede en løsning klar, som de ikke har presentert for deg ennå? Det er viktig å gjøre et forarbeid og tilegne seg nok kunnskap til å kunne ta opplyste valg.

 

3. Aksept fra forbruker.

Daglig leder i Interbrands Norway AS, Øyvind Berg:

– Vi må teste om forbrukerne aksepterer mangel på hank på vinkartongen før vi tar skrittet fullt ut med å endre de resterende boksene fra Tommasi. Det koster å være pionér, og vi må tåle noe motgang. Samtidig må vi være ærlige på at hvis salget går ned på disse kartongene på grunn av endringen, vil håndtakene komme raskt tilbake, sier han.

4. Se på verdikjeden og sett design for gjenvinning på bedriftens agenda!

Fagsjef for emballasje i Mills, Ole Kristian Vestbekken:

  • Se på verdikjeden for hvert enkelt plastmateriale. Da sikrer dere at emballasjen er designet for gjenvinning.
  • Begynn gjerne med å se på designmanualen fra Grønt Punkt Norge (kun for Grønt Punkt Norges medlemmer, ta kontakt). Den gir informasjon om hva som påvirker materialgjenvinning av ulike plastmaterialer.
  • Gjør Design for gjenvinning til et eget fokusområde i bedriften!

Red.mrk: Etter at dette rådet kom fra Mills har også Gjenvinningskalkulatoren blitt lansert.

 

5. Planlegging - ny emballasje skal ikke gå på bekostning av produktet.

Markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen:

  • Bruk tid på å kartlegge hva dere ønsker å gjøre - hvilken ny emballasje ønsker dere å gå over til og spør dere selv hva som kreves for å endre nåværende emballasje.
  • Lag en god tidsplan for overgangen fra gammel til ny emballasje slik at overgangen blir så sømfri som mulig, og uten at det må kastes noe av den gamle.
  • Den nye emballasjen må ikke gå på bekostning av  kvaliteten på produktet.







Hva vil du kildesortere?

Bruk sortere.no for å finne ut hvor du kan levere din emballasje

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?



For å kunne håndtere din hendvendelse/bestilling blir skjemaet lagret. Se hvordan vi behandler personopplysninger.