Få tips av Vinmonopolet om miljøsmart emballasje

06.09.2017 | Grønt Punkt

Vinmonopolet topper Kantar TNS sin omdømmeundersøkelse i 2017 for 5. år på rad. Her kan du lese hvordan de jobber strategisk for å være Norges ledende faghandelskjede på miljø, og hvorfor de velger miljøsmart emballasje.

Langsiktig miljøsatsning

Vinmonopolet selger over 80 millioner liter i året og jobber systematisk med å redusere egne miljøbelastninger ved hjelp av miljøsmart emballasje. Generelt kan vi si at lettere emballasje gir lavere CO2-fotavtrykk og at alt annet enn tunge glassflasker er å betrakte som miljøsmart emballasje. Når Vinmonopolet topper Kantar TNS sin omdømmeundersøkelse i 2017 for femte år på rad, er dette ingen tilfeldighet, men et resultat av en langsiktig miljøsatsning i organisasjonen.

 

 

 

Hva er miljøsmart emballasje?

Kort sagt er miljøsmart emballasje hos Vinmonopolet lett emballasje som lettvektsflasker i glass, PET-plasker, pappkartonger og aluminiumsbokser. Felles for denne miljøsmarte emballasjen er at den veier mindre enn 450 gram. For jo lettere emballasjen er, desto mer miljøsmart er det siden lettere emballasje krever mindre innsats i alle ledd. Vinmonopolet har også innført poser som er laget av 80% resirkulert plast og er dermed langt mer miljøsmarte enn tradisjonelle poser.

- «Miljø er en sentral del av Vinmonopolets samfunnsansvar», sier Frank Lein, Kvalitets- og miljøsjef i Vinmonopolet.

Her er Vinmonopolets tre tips til å bli Norges ledende faghandel på miljø:

1. Legge til rette for miljøbevisste kunder

  • Miljøstyrte butikker

  • Miljøsmarte ansatte (kompetanse)

  • Miljøsmarte produkter

2. Ta ansvar for å gjøre verdikjeden bærekraftig

3. Jobbe svært tett sammen med leverandørene

 

Årlige miljøbesparelser hos Vinmonopolet:

  • Bruker 177 tonn mindre papir enn i 2009.

  • Leverer ut 11 millioner færre plastposer enn i 2011.

  • Sparer 1 million kroner på avfallshåndtering per år etter innføringen av «beste praksis» fra 2014.

  • Energibruk per kvadratmeter er fra 2013 til 2016 redusert med 17 prosent, som tilsvarer 1 million kroner årlig.

  

Ta gjerne kontakt med oss i Grønt Punkt Norge for å få flere tips og råd om miljøsmart emballasje for din bedrift. Ring oss på 22 12 15 00 eller send en mail til post@grontpunkt.no.

Følg oss på LinkedIn

Se hvem Grønt Punkt Norge er på bare 3 minutter:
https://youtu.be/n5haZQDe0j0