Den nye chipsposen

Den nye chipsposen

Det har skjedd store ting i chipsverden det siste året. I hvert fall når det kommer til emballasje.

Potetgull er et av de vanskeligste dagligvareproduktene å emballere. Det skal holde seg ferskt, sprøtt og ikke bli harskt. Noe som stiller strenge krav til både lystetthet, oksygen- og fuktsperre i emballasjen. Den beste løsningen for produktet har lenge vært en pose med aluminiumsbelegg på innsiden og en plastfilm på utsiden. Problemet er imidlertid at denne typen kombinasjonsfolie ikke lar seg gjenvinne med dagens teknologi.

 

Design for gjenvinning

Med stadig mer fokus på design for gjenvinning har flere potetgullprodusenter startet med å prøve ut ny emballasje som både innfrir kravet til kvalitet og gjenvinning.

Våren 2018 fikk dessuten plastemballasje med aluminiumsbelegg mye negativ omtale i media, og kravet fra forbruker var tydelig. De ønsket emballasje som kunne sorteres som plast og som lot seg gjenvinne.

– Vi hadde allerede startet arbeidet med en metallfri emballasje, men oppmerksomheten viste for alvor viktigheten av å komme i mål med prosjektet, sier kategori- og markedssjef Daniel Gutkin Bernstein i Sørlandschips.

18. februar i år lanserte de sin første pose uten aluminiumsbelegg.

Bilde av emballasjen.

KREVENDE: Det har både tatt tid og ressurser å finne fram til den nye emballasjen. FOTO: Sørlandschips

Krevende arbeid

Arbeidet med å finne en helt ny emballasje har tatt tid og vært krevende. Nesten all potetgull som selges i Norge har emballasje i kombinasjonsfolie. Dermed finnes det ingen hyllevareløsning og Sørlandschips måtte dermed i gang med nybrottsarbeid. Vel vitende om at samtlige konkurrenter i bransjen hadde startet det samme arbeidet.

– Vi har jobbet hardt med våre leverandører av folie og testet flere ulike folietyper for å finne en optimal pose som sikrer fersk chips til forbruker og som er et bærekraftig alternativ, sier Bernstein.

Å utvikle helt ny emballasje krever også godt internt samarbeid.

– Vi har hatt tett samarbeid mellom kategori- og kvalitetsavdelingen, fabrikken og leverandøren av folie. Og alle har vært deltagende under testingen, sier kategori- og markedssjefen. For det har vært mye testing og feiling underveis.

 

Testing av emballasje

TESTET: Det har vært mange runder med tester før chipsprodusenten kunne velge ny emballasje. FOTO:Sørlandschips

 

Mer arbeid gjenstår

Sørlandschips har også hatt tett dialog med Grønt Punkt Norge og har testet de nye posene på sorteringsanlegget til ROAF.

Den nye posen til Sørlandschips kan sorteres som plastemballasje og på ROAF utsorteres den til “mixed plastic” fordi de i dag bare sorterer ut LDPE-folie på sitt anlegg. Hvilke fraksjoner som sorteres ut på ulike sorteringsanlegg er imidlertid forskjellig rundt om i Europa. Derfor var første steg å forsikre at posen enkelt ble lest som plast.

– Utviklingen innen materialgjenvinning går svært fort og er i stadig endring. Hva som sorteres ut på de ulike anleggene og hva som skjer med dette, er utenfor vår kontroll. Derfor jobber vi tett med Grønt Punkt Norge for å sikre at emballasjen er designet for gjenvinning, sier Daniel Gutkin Bernstein.

– Når ser vi lignende emballasje på resten av produktene deres?

– Vi vurderer fortløpende overgang av øvrig portefølje til denne folien.

 

Har tatt Plastløftet

For å sette seg helt konkrete mål innenfor bærekraftig emballasjeutvikling har Sørlandschips tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge.

– Vi har satt mål om at emballasjen vi bruker skal være resirkulerbar og komme fra et fossilfritt materiale, sier Bernstein.

I tillegg til dette målet har chipsprodusenten også satt seg andre miljømål.

– Vi steker chipsen vår med skallet på som reduserer matsvinnet med omtrent sju prosent. Vi utvikler også posestørrelser som er effektive å pakke i esker og på pall så vi transporterer minst mulig luft, sier markedssjefen.

 

Tips til andre

For andre produsenter som vurderer å endre emballasjen sin drastisk har Sørlandschips følgende råd:

  • Sett tydelig mål og ha ressurser som jobber aktivt med dette hver dag.
  • Ha godt samspill i hele organisasjonen. Endring er ressurskrevende og det vil bli prøving og feiling.
  • Du må tørre å gjøre noe. Ellers blir du bare stående på stedet hvil.

 

Innovasjon i bransjen

Få måneder etter at Sørlandschips lanserte sin nye potetgullpose, kom Kims og Orkla med sin variant uten aluminiumsfolie og i monomateriale, det vil si bestående av kun PP-plast.

I forkant av lanseringen har Kims testet utallige folier og pakketeknologier. I tillegg til omfattende holdbarhetstester for å være trygge på at de nye posene sikrer innholdet like godt som før.

– Chips er et produkt som er svært sårbart med tanke på harskning og beholde sprøhet. De metalliserte foliene har lenge vært det eneste valget, men nå mener vi at posen vi har lansert er den ultimate løsningen akkurat nå. Men det er rivende utvikling både i materialteknologi og gjenvinningsteknologi, så vi må alltid videreutvikle løsningene våre, sier fagsjef produkt Kristin Gautvik-Minker i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Hun legger vekt på at de er ekstra stolte over at de er de første til å ha funnet en chipsemballasje som i tillegg til å være metallfri består av monomateriale.

Kims jobber nå med å gå over til denne emballasjen på resten av potetgullet.

Grønt Punkt Norge vet også at Maarud jobber iherdig for å utvikle mer gjenvinnbar emballasje på sine produkter.

 

FAKTA: 

Emballasjen til Sørlandschips er et eksempel på første steg på veien til mer gjenvinnbar emballasje. De arbeider også med å finne løsninger i monomateriell. Dette er et av flere ekspempler på at fokus på chipsposer har gitt spennende innovasjon innenfor emballasjefaget. 


Hva vil du kildesortere?

Bruk sortere.no for å finne ut hvor du kan levere din emballasje

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?



For å kunne håndtere din hendvendelse/bestilling blir skjemaet lagret. Se hvordan vi behandler personopplysninger.